Lauantai 26.11.2022 (radio)
Sähkö
Suomessa yritetään säästää sähköä. Tavoite on, että suomalaiset kuluttavat sähköä 10 prosenttia vähemmän kuin ennen.
Sähköä halutaan säästää, jotta sähköä riittää myös talvella. Pakkassäällä lämmitys kuluttaa paljon sähköä.
Myös sähkön kallistuminen hidastuu, jos sähkön kulutus vähenee. Siksi sähkön säästäminen auttaa kaikkia.
Marraskuun alussa sähkön kulutus väheni jo melkein 10 prosenttia. Viime viikolla sää kylmeni, ja sähkön kulutus väheni vain 3 prosenttia.
Iran
Protestit ja mielenosoitukset jatkuvat Iranissa. Ihmisoikeusjärjestö Human Rights Watch kertoo, että poliisi on pidättänyt monta tuhatta mielensoittajaa.
Myös esimerkiksi opiskelijoita ja toimittajia on pidätetty. Ihmisoikeusjärjestö sanoo, että ihmisiä on pidätysaikana kidutettu.
Iranin mielenosoitusten yhteydessä on kuollut jopa 400 ihmistä. Joukossa on myös lapsia.
Iranin mielenosoitukset alkoivat, kun poliisi pahoinpiteli nuorta naista niin pahasti, että nainen kuoli. Poliisin mielestä nainen ei käyttänyt hijabia eli huivia oikealla tavalla.
Palvelut
Suomalaisten mielestä vanhuspalveluja ei ole riittävästi.
Noin 50 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että vanhuspalveluja on liian vähän. Näin kertoo uusi kysely.
Enemmistö kyselyn vastaajista oli sitä mieltä, että terveyspalveluja on riittävästi. Vastaajat olivat erityisen tyytyväisiä liikunnan ja urheilun palveluihin.
Pääministerisuosikit
Pääministeri Sanna Marin on suomalaisten suosikki myös seuraavan hallituksen pääministeriksi. Näin kertoo Uutissuomalaisen kysely.
Marin on SDP:n puheenjohtaja. Uutissuomalaisen kyselyssä toiseksi suosituin pääministeriehdokas on kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo.
Suomessa on vaalit ensi keväänä, huhtikuun alussa. Vaaleissa valitaan kansanedustajat Suomen parlamenttiin eli eduskuntaan. Vaalien jälkeen puolueet sopivat uudesta hallituksesta.
Sää

Sunnuntaina sataa vähän lunta. Lunta sataa Etelä-Suomessa ja Länsi-Suomessa. Lunta saadaan alle 5 senttimetriä. Koko maassa on sunnuntaina vähän pakkasta.
Maanantaina sataa vähän lunta Itä-Suomessa. Lämpötila on edelleen pakkasen puolella. Myöhemmin ensi viikolla sää vähän lauhtuu eli pakkanen heikkenee.