Lauantai 26.1.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä viranomaiset keskeyttivät hoivakodin toiminnan?

Oikea vastaus:

Kristiinankaupungissa, Länsi-Suomessa.

2.Miksi hoivakodin toiminta keskeytettiin?

Oikea vastaus:

Vanhukset saivat siellä huonoa hoitoa.

3.Mitä hoivafirma sanoo?

Oikea vastaus:

Se myöntää, että ongelmia on ollut.

4.Mitä hoivafirma aikoo tehdä?

Oikea vastaus:

Se aikoo palkata hoivakotiin lisää työntekijöitä.

5.Milloin Suomessa järjestetään eduskuntavaalit?

Oikea vastaus:

Huhtikuussa.

6.Mitä yhteistä on sosiaalidemokraateilla ja vihreillä?

Oikea vastaus:

Ne ovat oppositiopuolueita, eli ne eivät ole hallituksessa.

7.Missä lajissa Viveca Lindfors sai EM-pronssimitalin?

Oikea vastaus:

Taitoluistelussa.

8.Mihin maahan kulta- ja hopeamitalit menivät?

Oikea vastaus:

Venäjälle.

9.Mitä jäänmurtaja tekee?

Oikea vastaus:

Jäänmurtaja murtaa eli rikkoo jäätä, niin että laivat pääsevät kulkemaan.

10.Mistä Ilmatieteen laitos varoittaa?

Oikea vastaus:

Se varoittaa kovasta pakkasesta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä