Lauantai 26.1.2019 (radio)


Hoivafirmaa tutkitaan

Kainalosauvoja tarvitseva mies.
Hoivakodin pitää tarjota vanhuksille hyvää hoitoa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Viranomaiset ovat tällä viikolla keskeyttäneet hoivakodin toiminnan Länsi-Suomessa Kristiinankaupungissa. Viranomaiset sanovat, että vanhusten hoito on ollut huonoa hoivakoti Ulrikassa.

Hoivakoti kuuluu firmalle, jonka nimi on Esperi Care. Koska Esperi Care ei ole antanut vanhuksille tarpeeksi hyvää hoitoa, kunta on nyt ottanut vastuun hoivakodista.

Esperi Care myöntää, että hoivakodissa on ollut ongelmia. Se lupaa palkata lisää työntekijöitä.

Viranomaiset tutkivat myös muita Esperi Caren hoivakoteja eri puolilla Suomea.

Vaalikampanjat käynnistyvät

Varapuheenjohtaja Sanna Marin SDP:n eduskuntavaalien kampanja-avauksessa.
SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Poliittiset puolueet ovat alkaneet valmistautua vaaleihin. Eduskuntavaalit eli parlamenttivaalit järjestetään huhtikuussa.

Lauantaina sosiaalidemokraatit ja vihreät aloittivat vaalikampanjan. Ne lupaavat äänestäjille esimerkiksi, että toisen asteen koulutus on opiskelijoille ilmaista, jos ne pääsevät valtaan.

Sosiaalidemokraatit eli SDP ja vihreät ovat oppositiopuolueita, eli ne eivät ole nyt hallituksessa. Vaalituloksesta riippuu, mitkä puolueet pääsevät hallitukseen vaalien jälkeen.

Lindforsille EM-pronssia

Viveca Lindfors
Lindfors sai EM-mitalin taitoluistelussa. Kuva: Kirill Kudryavtsev / AFP

Suomi on saanut mitalin taitoluistelun EM-kilpailuissa. Viveca Lindfors toi Suomelle pronssimitalin.

Lindfors tuli sijalle 3 tiukassa kilpailussa. Kilpailun voittaja ja Euroopan mestari on Venäjän Sofia Samodurova. Sijalle 2 tuli Venäjän Alina Zagitova.

Suomi ei ole saanut mitalia taitoluistelun EM-kilpailuissa moneen vuoteen. Viimeksi Kiira Korpi toi Suomelle EM-hopeaa 7 vuotta sitten.

Taitoluisten EM-kilpailut järjestetään tällä kertaa Valko-Venäjän pääkaupungissa Minskissä.

Voima auttaa

Jäänmurtaja Otso
Jäänmurtajilla on nyt paljon työtä. Kuva: Arctia Oy

Merellä on jo paksu jää. Jäänmurtaja Voima lähti lauantaina auttamaan laivoja Suomenlahdelle. Jäänmurtaja murtaa eli rikkoo jäätä, niin että laivat pääsevät kulkemaan.

Pohjoisessa Perämerellä laivat ovat tarvinneet jäänmurtajien apua jo jonkin aikaa. Jäänmurtajat Otso, Kontio ja Polaris auttavat laivoja Perämerellä.

Pakkanen jatkuu

Talvimaisema Muoniosta.
Lapissa on nyt kova pakkanen. Kuva: AOP

Ilmatieteen laitos varoittaa kovasta pakkasesta. Pakkasvaroitus koskee sunnuntaina ja maanantaina koko maata.

Sunnuntain ja maanantain välinen yö on tosi kylmä. Pohjoisessa pakkasta voi olla melkein 40 astetta ja etelässä jopa 25 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä