Lauantai 26.5.2018 (radio)

Irlanti sallii abortin

kaksi naista halaa ja hihkuu
Äänestäjät Andrea Horan ja Cara Sanquest iloitsevat aborttikiellon kaatumisesta. Kuva: Paul Faith / EPA

Irlantilaiset ovat äänestäneet aborttilainsäädännön muuttamisesta. Näyttää siltä, että selvä enemmistö irlantilaisista haluaa helpottaa abortin saamista.

Irlannin hallitus aikoo nyt uudistaa aborttilakia samanlaiseksi kuin monessa muussa Euroopan maassa. Abortti sallitaan 12 raskausviikkoon asti. Abortti on mahdollista saada myös myöhemmin, jos äidin henki tai terveys on vaarassa tai sikiöllä on kehityshäiriö, jonka takia se kuolee.

Tähän asti Irlannin aborttilainsäädäntö on ollut maailman tiukin. Abortin on voinut saada laillisesti vain, jos äidin henki on vaarassa.

Laittomasta abortista on voinut saada jopa 14 vuoden vankeustuomion.

Maakuntavaalit lykkääntyvät

Petteri Orpo
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Maakuntavaaleja ei ehkä voida pitää vielä lokakuussa, sanoo Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo.

Orpo sanoi Ylen Ykkösaamun haastattelussa, että eduskunnan pitää ensin hyväksyä sosiaali- ja terveysuudistuksen ja maakuntauudistuksen lainsäädäntö. Vasta sen jälkeen voidaan päättää, milloin maakuntavaalit pidetään.

Maakuntavaalit on ollut tarkoitus pitää lokakuussa. Lakiuudistuksen käsittely eduskunnassa on kuitenkin viivästynyt.

Vesistöihin tulee sinilevää jo lähiviikkoina

Sinilevää kivikkoisella rannalla.
Jos vedessä on sinilevää, siinä ei saa uida. Kuva: Hanne Kinnunen / Yle

Vesistöihin tulee tänä kesänä sinilevää ehkä aikaisemmin kuin tavallisesti.

Suomen ympäristökeskus sanoo, että järvissä ensimmäiset sinilevähavainnot tehdään ehkä jo kesäkuun alkupuolella. Myös matalissa merenlahdissa sinilevää voi ehkä nähdä jo lähiviikojen aikana. Se on pari, kolme viikkoa tavallista aikaisemmin.

Toukokuun sää on ollut niin lämmin, että pintavedet ovat jo lämmenneet. Myös sinilevät viihtyvät lämpimässä vedessä.

Sinilevä on myrkyllinen levä. Vettä, jossa on sinilevää, ei saa juoda eikä siinä saa uida.

Uutisvuoto jättää jäähyväiset

Uutisvuoto
Uutisvuodon esiintyjiä vuosien varrelta: Stan Saanila, Katja Ståhl, Jari Tervo, Baba Lybeck, Peter Nyman, Anna Perho, Jani Halme, Petteri Ahomaa. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Television suosikkiohjelma Uutisvuoto loppuu. Uutisvuodon viimeinen jakso nähdään tänään lauantaina.

Uutisvuotoa tehtiin yli 20 vuoden ajan. Ensimmäinen jakso nähtiin Ylen TV1:ssä helmikuussa 1998. Ohjelmaa tehtiin yhteensä 700 jaksoa.

Uutisvuoto oli satiirinen visailu, jossa kaksi joukkuetta puhui viikon uutisista hauskasti ja nokkelasti.

Uutisvuodosta tuli jo alussa yleisön suosikki, ja ohjelma voitti useita television Venla-palkintoja. Kriitikot eivät ohjelmasta pitäneet.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä