Lauantai 26.8.2017 (radio)

Suomen luonnon päivä

Sauli Niinistö ja Jenni Haukio
Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio vierailivat luonnon päivän juhlassa Teijon kansallispuistossa Salossa. Kuva: Johanna Manu / Yle

Tänään lauantaina on liputettu Suomen luonnon kunniaksi. 

Suomen luonnon päivää on vietetty vuodesta 2013 lähtien. Nyt oli ensimmäinen kerta, että päivä oli myös liputuspäivä.

Eri puolilla maata järjestettiin satoja tapahtumia, joissa juhlittiin Suomen luontoa.

Esimerkiksi kansallispuistoissa pidettiin konsertteja, joissa kuorot lauloivat. Kuoroissa oli mukana yhteensä tuhansia ihmisiä.

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio vierailivat luonnon päivän juhlassa Teijon kansallispuistossa Salossa.

Rouva Jenni Haukio on Suomen luonnon päivän suojelija.

Ministeriöissä avoimet ovet

Valtioneuvoston linna presidentin esittelysali
Yleisö pääsi katsomaan presidentin esittelysalia Valtioneuvoston linnassa. Kuva: Vesa Marttinen / Yle

Helsingissä useat ministeriöt avasivat tänään ovet yleisölle Suomi 100-juhlavuoden kunniaksi.

Yleisö pääsi tutustumaan esimerkiksi ulkoministeriöön, sisäministeriöön ja oikeusministeriöön sekä valtioneuvoston linnaan.

Valtioneuvoston linnassa sai kurkistaa esimerkiksi presidentin esittelysaliin ja pääministerin työhuoneeseen. Pääministeri Sipilä oli myös paikalla ja otti vieraita vastaan.

Myös Säätytalossa oli avoimet ovet. Siellä oli esillä harvinaisia asiakirjoja, jotka liittyvät Suomen itsenäistymiseen.

Tapahtumalla haluttiin edistää hallinnon avoimuutta ja tehdä valtionhallinnon työtä tutuksi ihmisille.

Ulosotot

Ulosottohakemus
Vuoden vaihteessa perittiin noin 500 000 suomalaisen velkoja ulosoton kautta. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Noin joka kymmenes suomalainen on ulosotossa. Vuodenvaihteessa lähes puolen miljoonan ihmisen velkoja perittiin ulosoton kautta.

Ihminen joutuu ulosottoon, jos hän ei ole maksanut velkaansa. Ulosotossa velan periminen on siirtynyt viranomaisille,

Vuoden 2008 taloustaantuman jälkeen ulosottoon on joutunut yhä enemmän ihmisiä.

Monien velkarästit ovat kuitenkin pieniä. Yli 40 prosentilla ulosotossa peritään alle 1000 euron velkaa.

Hirmumyrsky Harvey

Harvey-hurrikaani riepottelee palmuja Corpus Christin kaupungissa, Texasissa.
Hirmumyrsky Harvey riepottelee palmupuita Corpus Christien kaupungissa Texasissa. Kuva: Darren Abate / EPA

Yhdysvalloissa hirmumyrsky Harvey on iskenyt Texasin osavaltioon.

Myrsky on kaatanut puita, irrottanut talojen kattoja ja katkaissut sähköt ainakin 400 000 taloudelta.

Myrskyn mukana tulee rankkasateita. Texasissa pelätään, että ne aiheuttavat pahoja tulvia.

Harveya on pidetty Yhdysvaltojen voimakkaimpana hirmumyrskynä 10 vuoteen. Se on kuitenkin heikentynyt sen jälkeen, kun se rantautui Texasiin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä