Lauantai 26.9.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä Teija Tiilikainen tekee?

Oikea vastaus:

Hän johtaa Euroopan hybridiuhkien osaamiskeskusta.

2.Mitä ovat hybridiuhkien keinot?

Oikea vastaus:

Valheellisen tiedon levittäminen, erilainen painostaminen tai hyökkäykset tietoverkkoon.

3.Mikä maa vaikutti USA:n presidentinvaaleihin vuonna 2016?

Oikea vastaus:

Venäjä.

4.Mitä tarkoittaa kotitalouden nettovarallisuus?

Oikea vastaus:

Varallisuutta, kun kotitalouden varoista on vähennetty velat.

5.Luettele 3 esimerkkiä rahoitusvaroista.

Oikea vastaus:

Käteinen raha, osakkeet ja rahasto-osuudet.

6.Mitä ovat muut varat?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi asuinrakennukset ja maa.

7.Mikä on WHO?

Oikea vastaus:

Maailman terveysjärjestö.

8.Mikä yliopisto kertoo koronakuolemien määrästä?

Oikea vastaus:

Johns Hopkins -yliopisto.

9.Mistä koronavirus on tullut - laboratoriosta vai luonnosta?

Oikea vastaus:

Luonnosta.

10.Missä maakunnassa Kurikka on?

Oikea vastaus:

Etelä-Pohjanmaalla.

11.Kuka on suunnitellut Miedon patsaan?

Oikea vastaus:

Kuvanveistäjä Pekka Jylhä.

12.Missä järjestettiin vuoden 1980 talviolympialaiset?

Oikea vastaus:

Lake Placidissa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä