Lauantai 26.9.2020 (radio)

Suomikaan ei voi välttyä hybridiuhalta

Teija Tiilikainen
Teija Tiilikainen. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Hybridiuhat ovat kansainvälisen politiikan arkipäivää. Näin arvioi Teija Tiilikainen, joka johtaa Euroopan hybridiuhkien osaamiskeskusta.

Hybridiuhka tarkoittaa sitä, että jossakin maassa aiheutetaan esimerkiksi vahinkoa, epävarmuutta tai epävakautta.

Keinoja ovat esimerkiksi valheellisen tiedon levittäminen, erilainen painostaminen tai hyökkäykset tietoverkkoon.

Tiilikainen sanoo, että tilanne on sekava juuri nyt, kun USA:ssa on pian presidentinvaalit. Vuoden 2016 vaaleista tiedetään, kuinka Venäjä vaikutti verkossa Donald Trumpin puolesta. Trump valittiin presidentiksi.

Tiilikainen painotti, että hybridiuhat uhkaavat myös Suomea.

Tiilikainen oli vieraana Ylen Ykkösaamussa lauantaina.

Kotitalouksien vauraus lisääntyi

Rakennuksia Helsingin Punavuoressa.
Kotitlaoudet ovat vaurastuneet samalla kun velat kasvavat. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomalaisten kotien nettovarallisuus kasvoi nopeasti viime vuonna, kertoo Tilastokeskus. Nettovarallisuus tarkoittaa varallisuutta, kun kotitalouden varoista on vähennetty velat.

Kotitalouksilla oli rahoitusvaroja eli esimerkiksi käteistä rahaa, osakkeita ja rahasto-osuuksia melkein 332 miljardia euroa.

Muita varoja oli yli 506 miljardia. Muita varoja ovat esimerkiksi asuinrakennukset ja maa.

Vuoden aikana rahoitusvarat kasvoivat yli 27 miljardia euroa ja muut varat liki 18 miljardia.

Samaan aikaan kotitalouksilla on entistä enemmän velkaa.

WHO varoittaa koronasta

Tedros Adhanom Ghebreyesus.
WHO:n pääjohtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus Kuva: EPA/MARTIAL TREZZINI

Maailman terveysjärjestö WHO varoittaa koronakuolemista. Määrä voi nousta koko maailmassa jopa yli 2 miljoonan, jos tartuntoja ei pidetä kurissa.

Johns Hopkins -yliopisto kertoo, että koronakuolemia on tähän mennessä kirjattu maailmalla jo melkein miljoona.

WHO:n pääjohtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus torjuu väitteitä siitä, että virus on tullut laboratoriosta.

Pääjohtaja sanoo, että tutkimuksen ja tieteen perusteella virus on peräisin luonnosta.

Suomessa on raportoitu 93 uutta koronavirustartuntaa

Juha Mieto sai patsaan

Kuvanveistäjä Pekka Jylhän suunittelema Legenda-patsas paljastetaan 26.9.20 Kurikassa
Legenda nousee vajaan 4 metrin korkeuteen. Pronssinen Juha Mieto sen päällä on 197-senttinen. Hahmoon on otettu mallia Salpausselän kisoista 1978. Kuva: Merja Siirilä / Yle

Hiihtäjälegeda Juha Miedon patsas on paljastettu. Se paljastettiin lauantaina Kurikassa Etelä-Pohjanmaalla. Mieto on kotoisin Kurikasta.

Legenda-nimisen patsaan on suunnitellut kuvanveistäjä Pekka Jylhä.

Mieto voitti 9 hiihdon arvokisamitalia.

Kuuluisin tappio oli Lake Placidin talviolympialaisten 15 kilometrin kilpailu vuonna 1980. Mieto hävisi Ruotsin Thomas Wassbergille vain 1 sadasosasekunnin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä