Lauantai 27.11.2021 (radio)

Koronaviruksen uusi muunnos

Infektiosairauksien ylilääkäri Asko Järvinen Ylen Ykkösaamussa.
HUSin ylilääkäri Asko Järvinen Ylen Ykkösaamussa. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Koronaviruksen uudesta muunnoksesta on vain vähän tietoa. Näin sanoo Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin infektiosairauksien ylilääkäri Asko Järvinen.

Virusmuunnos löytyi eteläisestä Afrikasta. Vielä ei tiedetä, millaisen suojan rokotteet antavat uutta virusmuunnosta vastaan.

Tarkastuksia Helsinki-Vantaan lentokentällä

Koronaohjeistusta ja lentomatkustajia Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Koronaohjeistusta ja lentomatkustajia Helsinki-Vantaan lentokentällä tänään. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Helsinki-Vantaan lentokentällä tarkastetaan matkustajia koronaviruksen uuden muunnoksen takia.

Viranomainen määräsi, että kaikille eteläisestä Afrikasta tuleville ihmisille tehdään koronatesti. Matkustajien pitää myös jäädä karanteeniin.

Perttu Nousiainen matkustuskieltoon

Nuorisosäätiön entinen hallituksen puheenjohtaja Perttu Nousiainen (oik.) vangitsemisoikeudenkäynnissä Pasilan poliisitalolla Helsingissä.
Nuorisosäätiön entinen hallituksen puheenjohtaja Perttu Nousiainen (oik.) vangitsemisoikeudenkäynnissä Pasilan poliisitalolla Helsingissä tänään. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Helsingin käräjäoikeus on määrännyt, että Nuorisosäätiön hallituksen entinen puheenjohtaja Perttu Nousiainen ei saa matkustaa. Määräystä myös valvotaan.

Poliisi vaati, että Nousiainen pitää vangita. Tämän vaatimuksen käräjäoikeus hylkäsi.

Perttu Nousiaista epäillään yhteensä 7. rikoksesta. Häntä epäillään muun muassa törkeästä petoksesta.

Poliisi otti Nousiaisen kiinni myöhään keskiviikkona, kun Nousiainen tuli Suomeen Sveitsistä.

Keskusrikospoliisi tutkii kauppoja, joita tehtiin Nuorisosäätiössä. Myös Nuorisosäätiön entistä toimitusjohtajaa Aki Haaroa epäillään rikoksista.

Joulukausi alkaa

Tuomaan Markkinoiden kyltti, myyntikojuja ja karuselli Helsingin Kauppatorilla.
Tuomaan Markkinoiden kyltti, myyntikojuja ja karuselli Helsingin Kauppatorilla 24. marraskuuta 2021. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Joulukausi on avattu monissa kaupungeissa.

Helsingissä joulukausi alkoi Aleksanterinkadulla ja perinteiset Tuomaan Markkinat Kauppatorilla. Turussa oli jouluparaati ja Vanhan Suurtorin Joulumarkkinat avattiin.

Tampereella on sunnuntaina jouluparaati.

Iivo Niskanen voitti Rukalla

Iivo Niskanen tuulettaa Rukan osakilpailun voittoa.
Iivo Niskanen tuulettaa Rukan osakilpailun voittoa. Kuva: Tomi Hänninen

Iivo Niskanen voitti hiihdon maailmancupin kilpailun Kuusamon Rukalla. Niskanen voitti miesten 15 kilometrin perinteisen hiihtotavan kilpailun 8,3 sekunnin erolla venäläiseen Aleksei Tshervotkiniin. Kilpailussa 3. oli venäläinen Aleksandr Bolshunov.

Niskanen voitti nyt jo 4. kerran Rukalla perinteisen hiihtotavan 15 kilometrin kilpailun. Niskanen voitti kilpailun myös vuosina 2019, 2016 ja 2014.

Krista Pärmäkoski oli 5. naisten perinteisen hiihtotavan 10 kilometrin kilpailussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä