Lauantai 2.7.2016 (radio)

Isku Bangladeshissa

Bangladeshin kartta jossa Dhaka
Bangladesh on Intian naapurimaa. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Bangladeshissa on tehty isku kahvilaan. Iskussa kuoli yli 20 ihmistä. Isku tapahtui Bangladeshin pääkaupungissa Dhakassa.

Kahvilaan hyökkäsi perjantai-iltana miehiä, joilla oli aseet. He eivät päästäneet ihmisiä pois kahvilasta koko yönä. Tilanne loppui vasta lauantaiaamuna, kun Bangladeshin sotilaat tunkeutuivat kahvilaan.

Iskussa kuoli 20 kahvilan asiakasta. He olivat italialaisia ja japanilaisia. Myös 2 poliisia ja 6 hyökkääjää kuoli.

Viranomaiset sanovat, että hyökkääjät olivat ehkä bangladeshilaisesta islamistiryhmästä.

Putinin Suomi-kuvat

Vladimir Putin ja Sauli Niinistö tiedotustilaisuudessa Kultarannassa perjantaina
Presidentit Vladimir Putin ja Sauli Niinistö vastasivat toimittajien kysymyksiin perjantaina, kun Putin vieraili Suomessa. Kuva: Riku Kaminen / Yle

Venäjän presidentillä Vladimir Putinilla on 2 erilaista kuvaa Suomesta. Näin sanoo tutkija Hanna Smith. Smith seurasi, mitä Putin vastasi toimittajien kysymyksiin, kun hän vieraili Suomessa perjantaina.

Joistakin Putinin vastauksista syntyy kuva Suomesta, joka on Venäjän kumppani. Tässä kuvassa Suomella ja Venäjällä on paljon yhteistä ja ne voivat tehdä yhteistyötä, Smith sanoo.

Toisista Putinin vastauksista tulee kuitenkin kuva Suomesta, joka ei pysty päättämään asioista itse. Tässä kuvassa Suomi tekee, niin kuin Euroopan unioni määrää. Näistä 2 kuvasta Venäjä valitsee sen, joka sille eri tilanteissa paremmin sopii, Hanna Smith sanoo.

Pride-kulkue

Senaatintori
Pride-kulkue lähti liikkeelle Helsingin Senaatintorilta. Kuva: Niklas Fagerström / Yle

Helsingissä nähtiin lauantaina värikäs Pride-kulkue. Yli 30 000 ihmistä kulki Helsingin keskustan läpi. He vaativat tasa-arvoa homoseksuaaleille ja muille seksuaalivähemmistöille. Pride-kulkue oli osa Helsinki Pride -tapahtumaa, joka on kestänyt koko viikon.

Tänä vuonna Pride-viikolla järjestettiin myös EuroGamesit. Ne ovat seksuaalivähemmistöjen omat, hauskat urheilukilpailut. Helsinkiin tuli yli 1500 urheilijaa 40 eri maasta. EuroGamesien suojelija oli presidentti Sauli Niinistö.

Eukonkannon MM-kilpailut

eukonkantajia vesiesteessä
Eukonkannon uudet maailmanmestarit ovat Dmitri Sagal ja Anastasia Loginova. Kuva: Sakari Partanen / Yle

Suomessa on taas kilpailtu siitä, kuka on maailman paras eukonkantaja. Eukonkannon MM-kilpailut järjestettiin Sonkajärvellä Savossa.

Tänä vuonna mukana oli kilpailijoita 13 maasta. Voitto meni Venäjälle. Uudet maailmanmestarit ovat Dmitri Sagal ja Anastasia Loginova.

Eukonkannossa mies kantaa eukkoa eli naista noin 250 metriä. Naisen täytyy painaa vähintään 49 kiloa. Jos nainen on sitä kevyempi, hänelle laitetaan painoja reppuun. Kilpailijoiden pitää ylittää 2 aitaa ja vesieste, jossa on metri vettä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä