Lauantai 2.7.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Helsinki Pride

Helsingissä järjestettiin 2. heinäkuuta 2022 Pride-kulkue.
Myös pääministeri Sanna Marin oli Pride-marssilla. Kuva: Silja Viitala / Yle

Helsinki Pride on järjestänyt suuren kulkueen. Pride on seksuaalivähemmistöjen suurin ihmisoikeustapahtuma Suomessa.

Kulkue lähti Senaatintorilta ja kiersi kaupunkia kohti Kaivopuistoa. Myös pääministeri Sanna Marin osallistui tapahtumaan. Edellisen kerran Helsinki Pride -kulkue järjestettiin 3 vuotta sitten.

Poliisi arvioi, että kulkueeseen osallistui noin 80 000 ihmistä.

Suomessa on vietetty koko viikko Pride-viikkoa. Tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio on Pride-tapahtumien tämän vuoden suojelija.

Pride-kulkuetta voi katsoa vielä Yle Areenassa ja Ylen verkkosivulla.

Suomen armeija

Kaksi nuorta varusmiesnaista seisoo panssarihaupitsin edessä.
Karjalan prikaatin toisen kenttätykistöpatterin tykkimiehet Veera Pulkka, 19, ja Essi Kontio, 26, esittelivät yleisölle panssarihaupitsia Puolustusvoimain kalustonäyttelyssä Helsingin Kansalaistorilla. Kuva: Ulla Malminen / Yle

Suomen armeijassa puhutaan jatkossa varusmiehille entistä suoremmin Venäjästä ja sen uhasta.

Syy on Suomen turvallisuuspoliittisen ympäristön muutos.

Aiemmin oppitunneilla on esimerkiksi kerrottu Suomea uhkaavasta keltaisesta valtiosta.

Asepalveluksen aloittaa maanantaina noin 12 000 varusmiestä ja vapaaehtoista naista.

Ukrainan kieli

I love Ukraine -merkki Kiovan keskustassa
Rakastan Ukrainaa -merkki Kiovan keskustassa. Kuva: Maxim Fedorov / Yle

Oman kielen eli ukrainan käyttö on lisääntynyt Ukrainassa sodan takia. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta.

Monet venäjänkieliset ukrainalaiset ovat vaihtaneet kielen ukrainaan. He sanovat, että he eivät halua puhua miehittäjän kieltä.

Ukrainaa opiskellaan myös kielikursseilla.

Pääkaupunki Kiovassa puhutaan yhä enemmän ukrainaa. Kiovalainen matkaopas Serhij Savtšenko on huomannut, että tutut asiakkaat puhuvat nyt keskenään ja oppaalle ukrainaa. Aiemmin nämä asiakkaat puhuivat venäjää.

Savtšenko on aina puhunut kotona ukrainaa. Nyt hän puhuu myös töissä ukrainaa.

Pajulintu

Hömötiainen rengastajan kädessä
Hömötiainen rengastajan kädessä. Jyrkässä laskussa ovat myös esimerkiksi pensastaskun, lehtokertun ja punavarpusen pesimäkannat. Kuva: Yle/Pirjo Koskinen

Suomen runsaslukuisin lintulaji on pajulintu. Lintulaskennat kuitenkin osoittavat, että tänä kesänä pajulintujen määrä väheni yli 30 prosenttia.

Pajulintu on talven eli talvehtii Afrikassa.

Lintujärjestö Birdlife Suomi arvioi, että lajin väheneminen voi johtua olosuhteista Afrikassa. Myös muuttoaikana Suomeen on voinut olla linnuille huono sää.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Sunnuntaina kylmä rintama tuo Suomeen sadetta, ukkosta ja kuivempaa ilmaa. Rintaman jälkipuolella selkenee nopeasti. Iltapäivä on etelässä ja lännessä jo laajalti aurinkoinen. Koko maassa on hellettä. Idässä lämpötila voi kohota 30 asteen tuntumaan.

Maanantai on melko aurinkoinen ja lämmin, mutta viimeaikaista selvästi viileämpi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä