Lauantai 27.2.2021 (radio)

Ulkonaliikkumiskieltoa valmistellaan

Anna-Maja Henriksson vieraili Ylen Ykkösaamussa lauantaina 27. helmikuuta.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson Ykkösaamussa. Kuva: Silja Viitala / Yle

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson vahvistaa, että valtioneuvoston kansliassa valmistellaan pykäliä ulkonaliikkumiskieltoon.

Henriksson sanoi Ylen Ykkösaamussa, että koronatilanne on hankala ja pahimpaan pitää varautua. Oikeusministeriö ei ole vielä valmistelussa mukana.

Ulkonaliikkumiskielto voi olla esimerkiksi liikkumisrajoitus jollakin alueella. Esimerkiksi Euroopassa on ollut hyvin laajoja kieltoja, jolloin on päässyt vain kauppaan.

Henriksson sanoo, ettei hän toivo tällaisia kieltoja Suomeen.

Ministerit haluavat kunnanvaltuustoon

Ennakkoäänien laskentaa.
Ennakkoäänien laskentaa vuoden 2017 kuntavaaleissa. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Hallituksen ministerit ovat yhtä lukuun ottamatta ehdolla huhtikuun kuntavaaleissa. Ainoa poikkeus on vihreiden ulkoministeri Pekka Haavisto.

Ehdokkaana on yli 10 vuoden jälkeen myös pääministeri. Sanna Marin on SDP:n ehdokas Tampereella.

Tampereen yliopiston valtio-opin professori Ilkka Ruostetsaari sanoo, että ministerien ehdokkuuteen on monta syytä. Ministeri voi kunnanvaltuustossa pitää yhteyttä äänestäjiin. Samalla valovoimainen ja kuuluisa ehdokas kerää ääniä puolueelle.

Lisäksi kunnalla on valtuuston ministerijäsenen kautta yhteys valtakunnan johtopaikoille.

Ruostetsaari sanoo myös, että ministerin tehtävä on tilapäinen ja Suomen vaalijärjestelmä henkilökeskeinen.

Ano Turtiainen erotettiin perussuomalaisista

Kansanedustaja Ano Turtiainen eduskunnassa 24.2.2021
Ano Turtiainen osallistui eduskunnan täysistuntoon 24. helmikuuta. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Kansanedustaja Ano Turtiainen on erotettu perussuomalaisista. Puoluesihteeri Simo Grönroos kertoi Twitterissä, että erottamisen syy on toiminta, joka on vahingoittanut puoluetta.

Turtiainen on jo aiemmin erotettu perussuomalaisten eduskuntaryhmästä.

Turtiainen valittiin vuoden 2019 eduskuntavaaleissa perussuomalaisten listoilta kansanedustajaksi.

Rallilegenda Hannu Mikkola on kuollut

Rallin maailmanmestari Hannu Mikkola vuonna 2002.
Hannu Mikkolan aktiiviura päättyi vuoden 1993 Suurajoihin Jyväskylään 51-vuotiaana.

Suomalaisen moottoriurheilun rallilegenda Hannu Mikkola on kuollut. Mikkola oli 78-vuotias, ja hän kuoli syöpään.

Mikkola oli vuoden 1983 maailmanmestari.

Mikkola oli rallin ammattilainen 4:llä eri vuosikymmenellä. Hän voitti esimerkiksi Jyväskylän Suurajot 7 kertaa ja Suomen mestaruuden 2 kertaa.

Merijäät ovat jo heikkoja etelässä

Jalanjälkiä jäälle.
Jäälle meneminen alkaa olla vaarallista maan eteläosissa. Kuva: Kalevi Pitkäkangas / Yle

Merijään paksuus vaihtelee paljon.

Saaristomeren, läntisen Suomenlahden ja pääkaupunkiseudun rantajäillä on vaarallisia sulapaikkoja.

Länsi-Suomen merivartiosto neuvoo ihmisiä pysymään poissa jäiltä Etelä-Suomessa. Viikonlopun aurinkoinen sää heikentää jäätä lisää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Videoita kuntavaaleista

Henkilö tiputtaa äänestyslipukkeen vaaliuurnaan.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä