Lauantai 27.3.2021 (radio)


Koronarokotusten järjestys

Eira-Mailis Harmanen sai koronavirusrokotteen Helsingissä 1. helmikuuta.
Koronarkotukset aloitettiin vanhuksista. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa mietitään koronarokotusten järjestystä.

Ensin rokotetaan yli 70-vuotiaat ja riskiryhmät. Riskiryhmiin kuuluu ihmisiä, joilla on jokin sairaus.

Nyt mietitään, miten rokotuksia jatketaan vanhusten ja riskiryhmien rokotusten jälkeen. Yksi vaihtoehto on, että rokotuksia tehdään enemmän alueilla, joilla koronaa on paljon.

Terveysviranomaiset miettivät koronarokotusten järjestystä ensi viikolla. Päätöksiä tehdään huhtikuussa.

Tähän mennessä noin 15 prosenttia suomalaisista on rokotettu koronaa vastaan ainakin kerran.

Uudet koronatartunnat

Sairaanhoitaja ottaa näytteen korona-testistä mieheltä. Koronatestiasema. Messukeskus. 19.3.2021.
Koronataruntoja löytyy koko ajan lisää. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Suomessa on melkein 800 uutta koronatartuntaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi uusista koronatartunnoista lauantaina.

Yli puolet uusista koronatartunnoista on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Pyörävarkaudet

Pyörän eturengas lukon varassa
Vain etupyörä jäi, kun varas vei polkupyörän. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Polkupyöriä varastetaan paljon. Poliisin tiedot kertovat, että viime vuonna Suomessa varastettiin melkein 24 000 pyörää.

Pyörävarkauksien takia vakuutusfirmat maksoivat viime vuonna 11 miljoonaa euroa korvauksia.

Earth Hour -tapahtuma

Ylen linkkitorni.
Pasilan linkkitornin valot sammutetaan Earth Hour -tapahtuman aikana. Kuva: Seppo Sarkkinen / Yle

Lauantai-iltana vietetään Earth Hour -tapahtumaa. Tapahtumaa vietetään eri puolilla maailmaa.

Tapahtuman aikana ihmiset sammuttavat valot tunnin ajaksi. Näin he näyttävät, että he ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta.

Myös monet firmat osallistuvat Earth Hour -tapahtumaan. Esimerkiksi Yle sammuttaa valot Pasilan linkkitornista.

Earth Hour -tapahtuma on yleensä maaliskuun viimeisenä lauantaina. Tapahtuman järjestäjä on Maailman luonnonsäätiö WWF.

Kesäaika

Kellotaulu
Kello 3 sunnuntaiaamuna kellonaikaa siirretään tunti eteenpäin. Kuva: Anssi Leppänen / Yle

Sunnuntaina alkaa kesäaika. Kellonaikaa siirretään tunti eteenpäin aikaisin sunnuntaiaamuna.

Virallisesti kesäaika alkaa sunnuntaina kello 3. Silloin kello on 4 kesäaikaa.

Kesäaika jatkuu lokakuun lopulle asti. Silloin kellonaikaa siirretään tunti taaksepäin.

Kesäaika alkaa ja loppuu samaan aikaan koko Euroopan unionissa. EU-maat aikovat kuitenkin lopettaa kellonajan siirtämisen keväällä ja syksyllä. Vielä ei tiedetä, milloin se tapahtuu.

Sunnuntain sää

sääkartta
Kuva: Yle

Sää on melko lämmin, mutta ei vielä kesäinen.

Lämpötila on koko maassa nollan ja 10 plusasteen välillä.

Sunnuntaina Suomen yli liikkuu vähän sateita. Lapissa sataa lunta.

Sateita saadaan myös maanantaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä