Lauantai 27.4.2019 (radio)


Keskustan kokous

Keskustan Juha Rehula (vas), varapuheenjohtaja Katri Kulmuni puheenjohtaja Juha Sipilä ja Anu Vehviläinen keskustan puoluevaltuuston vuosikokouksessa Riihimäellä lauantaina 27. huhtikuuta.
Juha Sipilä (keskellä) jättää puoluejohtajan tehtävät tänä vuonna. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Keskusta-puolueella on ollut kokous lauantaina. Keskusta mietti, miksi se hävisi vaalit 2 viikkoa sitten.

Puoluejohtaja Juha Sipilä arvioi, että vaaleissa menestyivät puolueet, joilla oli jyrkkiä ja kovia mielipiteitä.

Sipilän mielestä keskustalla oli hyviä ratkaisuja esimerkiksi ilmastonmuutokseen. Perussuomalaiset saivat kuitenkin ääniä ihmisiltä, jotka eivät halua toimia ilmastonmuutosta vastaan. Ja vihreät saivat ääniä ihmisiltä, joiden mielestä esimerkiksi autoilu pitää lopettaa, Sipilä sanoi.

Sipilä päätti jo vaalien jälkeen, että hän ei jatka keskustan puoluejohtajana.

Mosambikin myrsky

Ihmiset tutkivat sykloni Kennethin tekemiä tuhoja Pohjois-Mosambikissa. Kansainvälisen Punaisen ristin ottama kuva.
Kenneth-myrsky on tehnyt paljon vahinkoa Mosambikissa. Kuva: EPA

Afrikkalaisessa Mosambikissa on paha myrsky. Lauantaina iltapäivällä kerrottiin, että jo 4 ihmistä on kuollut myrskyn takia.

Kenneth-myrsky on tuonut Mosambikiin kovia sateita. Viranomaiset ovat siirtäneet yli 30 000 ihmistä pois myrskyn tieltä.

Tämä on jo toinen kova myrsky Mosambikissa lyhyessä ajassa. Maaliskuussa Idai-myrsky tappoi ihmisiä ja aiheutti suurta vahinkoa.

Veteraanipäivä

Saarijärveläisen sotaveteraanin Olavi Koiviston juhlapuku on koristettu kunniamerkeillä.
Moni sotaveteraani on saanut erilaisia kunniamerkkejä. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Lauantaina on vietetty veteraanipäivää. Veteraanipäivän pääjuhla oli Kuopiossa. Myös presidentti Sauli Niinistö osallistui juhlaan.

Myös tänä vuonna monet sotaveteraanit saivat kunniamerkin, koska he ovat tehneet paljon Suomen hyväksi.

Sotaveteraanit palvelivat Suomen armeijassa toisen maailmansodan aikana. Sota loppui vuonna 1945 eli yli 70 vuotta sitten. Sotaveteraanit ovat nykyään jo yli 90-vuotiaita.

Reijo Taipale kuoli

Reijo Taipale
Reijo Taipale. Kuva: Heli Sorjonen / Yle

Suomalainen laulaja Reijo Taipale on kuollut. Taipale oli 79-vuotias.

Reijo Taipale lauloi iskelmiä ja tangoja. Taipaleen ensimmäiset levyt julkaistiin vuonna 1962. Yksi niistä oli Satumaa. Monet suomalaiset sanovat, että Satumaa on Suomen kansallistango.

Reijo Taipaleen levyjä on myyty yhteensä yli miljoona kappaletta.

Japanilaisille uusi keisari

Kruununprinssi Naruhito, keisari Akihito ja keisarinna Michiko keisari Akihiton 85-vuotissyntymäpäivänä Tokiossa 23. joulukuuta 2018.
Keisari Akihito (keskellä) luopuu vallasta. Tilalle tulee Naruhito (vasemmalla). Keisarinna Michiko on Akihiton puoliso. Kuva: Kimimasa Mayama / EPA

Japanin keisari vaihtuu. Japanilaiset saavat uuden keisarin ensi viikolla.

Vanha keisari Akihito luopuu vallasta. Akihito on 85-vuotias. On erittäin epätavallista, että Japanin keisari luopuu vallasta.

Uusi keisari on Naruhito. Hän on Akihiton vanhin poika.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä