Lauantai 28.1.2023 (radio)
Nato-jäsenyys

Suomi ja Ruotsi jatkavat Nato-jäsenyyden hakemista yhdessä. Näin sanoo Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto.
Turkki ei ole vielä hyväksynyt Suomen ja Ruotsin jäsenyyttä puolustusliitto Natossa. Siksi Suomi ja Ruotsi ovat neuvotelleet Turkin kanssa.
Turkki kuitenkin keskeytti neuvottelut tällä viikolla. Turkki suuttui Ruotsille, kun Ruotsissa järjestettiin mielenosoitus, jossa poltettiin Koraani.
Ulkoministeri Haavisto arvioi, että neuvotteluja voidaan jatkaa Turkin vaalien jälkeen. Turkissa järjestetään vaalit toukokuussa.
Haavisto sanoo, että Suomi ja Ruotsi pyrkivät Naton jäseniksi ennen Naton huippukokousta. Huippukokous on heinäkuussa.
Suomi ja Ruotsi pääsevät Natoon vain, jos kaikki Nato-maat hyväksyvät ne mukaan. Siksi hyväksyminen tarvitaan myös Nato-maa Turkilta.
Sopeutumisvalmennus

Muistiliitto moittii Kelaa. Kela on päättänyt lopettaa kurssit, joilla annetaan sopeutumisvalmennusta muistisairaille.
Kurssit lopetetaan ensi vuoden lopussa. Kela sanoo, että rahat eivät enää riitä kaikkiin palveluihin.
Muistiliiton mielestä ei ole järkevää, että sopeutumisvalmennuskurssit lopetetaan. Tavoite on, että muistisairaat asuvat kotona pitkään, mutta silti palveluja vähennetään.
Muistiliitto on järjestö, joka tekee työtä muistisairaiden hyväksi.
Taksiliikenne
Suomalaiset luottavat taksiliikenteeseen vähemmän kuin ennen. Näin kertoo uusi kysely.
Enää noin 40 prosenttia kyselyn vastaajista luottaa taksiliikenteeseen. Kun samanlainen kysely tehtiin vuonna 2017, noin 85 prosenttia vastaajista luotti taksiliikenteeseen.
Pihabongaus

Tänä viikonloppuna järjestetään Pihabongaus-tapahtuma. Tapahtuman järjestäjä on lintujärjestö Birdlife.
Pihabongauksen osallistujat seuraavat lintuja kotipihalla tunnin ajan. Lintuhavainnot ilmoitetaan Birdlifelle.
Pihabongaus ei ole kilpailu. Tarkoitus on, että ihmiset kiinnostuvat luonnosta ja talven linnuista.
Pihabongaus järjestetään aina tammikuun viimeisenä viikonloppuna.
Sää

Sunnuntaina on poutaa eli sateita ei tule. Myös aurinko voi paistaa.
Lämpötila on sunnuntaina vähän plussan puolella Etelä- ja Länsi-Suomessa. Muualla on vähän pakkasta.
Maanantaina Suomeen tulee sateita. Lunta sataa monin paikoin yli 10 senttimetriä. Etelässä sataa myös vettä.
Lumisateen takia ajokeli voi olla maanantaina huono.