Lauantai 28.12.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä on tehty pommi-isku?

Oikea vastaus:

Somalian pääkaupungissa Mogadishussa.

2.Paljonko iskussa on kuolonuhreja?

Oikea vastaus:

Kuolleita on kymmeniä, ainakin 90.

3.Tiedetäänkö iskun tekijä?

Oikea vastaus:

Ei, iskun tekijää ei tiedetä.

4.Minne Nasan mönkijä lähtee?

Oikea vastaus:

Mars-planeetalle.

5.Kuinka kauan matka Marsiin kestää?

Oikea vastaus:

Noin 7 kuukautta.

6.Montako pyörää mönkijässä on?

Oikea vastaus:

Mönkijässä on 6 pyörää.

7.Miten lämmin Etelä-Australian osavaltiossa on ollut?

Oikea vastaus:

Yli 40 astetta.

8.Kuinka moni ihminen on kuollut maastopaloissa?

Oikea vastaus:

Ainakin 8 ihmistä on kuollut.

9.Eläimet kärsivät kuumuudesta. Mikä eläin mainitaan?

Oikea vastaus:

Koala.

10.Missä sataa lunta sunnuntaina aamulla?

Oikea vastaus:

Pohjois-Suomessa.

11.Millainen sää on Lapin tuntureilla?

Oikea vastaus:

Myrskyisä.

12.Mitä vuodenvaihteen säästä sanotaan?

Oikea vastaus:

Sää on vähän kylmempää.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä