Lauantai 28.12.2019 (radio)

Pommi-isku Mogadishussa

Kuvaa onnettomuuspaikalta Mogadishussa, jossa tuhoisa autopommi räjähti 28. joulukuuta.
Mogadishussa räjähti tuhoisa autopommi. Kuva: Abdirazak Hussein Farah / AFP

Somalian pääkaupungissa Mogadishussa on tehty pommi-isku.

Kymmeniä ihmisiä on kuollut ja haavoittunut. Kuolleita on ainakin 90. Kuolleiden joukossa on paljon opiskelijoita.

Autopommi räjähti aamuruuhkan aikana vilkkaassa risteyksessä. Paikalla oli paljon ihmisiä.

Iskun tekijää ei tiedetä. Mogadishussa tehdään paljon pommi-iskuja. Terroristijärjestö al-Shabaab on tehnyt suuren osan iskuista.

Mars-mönkijä

Jessica Samuels selvensi Mars 2020 -mönkijän tehtävää medialle suunnatun kierroksen aikana Nasan Pasadenan laboratorioilla Kaliforniassa 27. joulukuuta.
Jessica Samuels selvensi Mars 2020 -mönkijän tehtävää medialle suunnatun kierroksen aikana Nasan Pasadenan laboratorioilla Kaliforniassa 27. joulukuuta. Kuva: Robyn Beck / AFP

USA:n avaruushallinto Nasa on esitellyt uuden mönkijän. Mönkijä lähtee Mars-planeetalle ehkä ensi heinäkuussa. Matka Marsiin kestää noin 7 kuukautta.

Mönkijä on auton kokoinen. Siinä on 6 pyörää ja esimerkiksi 23 kameraa. Mönkijä voi liikkua päivässä noin 200 metrin matkan.

Mönkijän tarkoitus on tutkia Marsia. Se etsii elämän merkkejä Marsin pinnalta. Mönkijä kerää Marsista esimerkiksi kiviä.

Nasa toivoo, että se voi tulevaisuudessa lähettää Marsiin ihmisiä. Mönkijässä on esimerkiksi laitteita, joilla voi tehdä happea.

Australian helle

Palanut talo ja auto
Palossa tuhoutunut talo Balmoralissa Uudessa Etelä-Walesissa 23. joulukuuta. Mick Tsikas / EPA Kuva: Mick Tsikas / EPA

Australiassa tukala helle jatkuu.

Etelä-Australian osavaltiossa on ollut yli 40 astetta lämmintä. Esimerkiksi Melbournessa on ehkä ensi viikolla vielä kuumempi helle.

Australian itäosassa on ollut pahoja maastopaloja. Palot ovat tuhonneet maata alueelta, joka on suurempi kuin Pohjois-Pohjanmaan maakunta Suomessa. Ainakin 8 ihmistä on kuollut.

Myös Australian eläimet kärsivät helteen takia. Esimerkiksi koala kärsii. Jopa 30 prosenttia Uuden Etelä-Walesin pohjoisosien koaloista on ehkä kuollut maastopaloissa.

Suomen sää

Autot ajavat huonossa talvikelissä Hämeenkyrössä 23. joulukuuta 2017.
Ajokeli muuttuu huonoksi idässä ja pohjoisessa lumisateen takia. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Täällä Suomessa sää on pilvinen. Etelä- ja Keski-Suomessa on poutaa, pohjoisessa sataa sunnuntaina aamulla vähän lunta.

Tuuli on melko kovaa, Lapin tuntureilla on myrskyä.

Ajokeli muuttuu huonoksi idässä ja pohjoisessa lumisateen takia.

Vuoden vaihtuessa ensi viikolla sää on vähän kylmempää. Välillä paistaa aurinko, mutta välillä sataa myös vähän vettä tai lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä