Lauantai 28.3.2020 (radio)

Uusimaa on nyt eristetty kolmeksi viikoksi

Poliisi ja varusmiehet hiljaisella tarkastuspisteellä Lohjan ja Salon rajalla Ykköstiellä liittymän 20 kohdalla lauantaina 28. maaliskuuta.
Poliiseja ja varusmiehiä tarkastuspisteellä Lohjan ja Salon rajalla Ykköstiellä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Uudenmaan eristäminen on alkanut. Eduskunta on hyväksynyt lain, että liikkumista Uudenmaan rajan yli rajoitetaan. Poliisit ja varusmiehet valvovat Uudenmaan rajaa maanteillä ja junissa.

Uudeltamaalta ei saa lähteä esimerkiksi kesämökille muualle Suomeen. Rajoituksella hidastetaan koronaviruksen leviämistä.

Rajan yli saa mennä vain, jos siihen on tosi hyvä syy. Rajan yli saa mennä, jos pitää mennä esimerkiksi töihin, lääkärin tai kotiin. Myös varusmiehet saavat mennä rajan yli kotiin lomalla.

Uudenmaan eristys kestää 3 viikkoa.

Ravintolat suljetaan - moni ravintola on jo kiinni

La Famiglia ravintolan ravintolasali Jumbossa.
Ravintoloissa ei saa olla asiakkaita, että koronavirus ei tartu. Mukaan saa myydä ruokaa. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Eduskunta on hyväksynyt lain, että kaikki ravintolat ja kahvilat pitää sulkea koronaviruksen takia.

Ravintolat saavat myydä ruokaa mukaan, mutta ravintoloissa ei saa istua asiakkaita. Määräys ei koske työpaikkojen henkilöstöravintoloita. Ne saavat jatkaa toimintaa.

Lain tekeminen ravintoloiden sulkemiseksi on ollut vaikeaa. Laki tulee voimaan ehkä maanantaina. Monet ravintolat ovat jo sulkeneet toiminnan tai asiakastilat.

Metsähallitus sulki retkikohteita

Päivätupa.
Päivätupa. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Metsähallitus on sulkenut suosittuja retkikohteita, koska niihin on tullut paljon ihmisiä.

Luontokohteissa käy nyt paljon ihmisiä, koska kaikki tapahtumat ja harrastukset on peruttu koronaviruksen takia.

Metsähallitus on sulkenut esimerkiksi retkitupia ja lintutorneja, että niihin ei kokoonnu liikaa ihmisiä. Myös kansallispuistojen luontokeskukset on suljettu.

Lääkäreille ja sairaanhoitajille työvelvoite

Sairaanhoitaja käsittelee hengityskonetta Meilahden tornisairaalassa,
Sairaaloissa tarvitaan ehkä paljon työntekijöitä, jos paljon ihmisiä sairastuu koronavirustartuntaan. Kuva: Anni Reenpää / Lehtikuva

Eduskunta on päättänyt terveydenhuolto-alan työvelvoitteesta. Se tarkoittaa, että lääkäreitä ja sairaanhoitajia voidaan määrätä töihin muista töistä tai eläkkeeltä.

Myös terveydenhoitoalan opiskelijoita, esimerkiksi lääkäriopiskelijoita tai sairaanhoitajaopiskelijoita, voidaan määrätä töihin.

Sairaaloissa tarvitaan ehkä paljon työntekijöitä koronaepidemian takia.

Kesäaika alkaa sunnuntaina

Kellloa siirretään.
Muista siirtää kello kesäaikaan eli tunti eteenpäin. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Ensi yönä siirrytään kesäaikaan Suomessa ja muualla Euroopassa. Kellonaikaa siirretään lauantain ja sunnuntain välisenä yönä tunti eteenpäin.

Suomessa kesäaikaan siirrytään virallisesti kello 3 yöllä. Kotona voi kääntää kellonaikaa eteenpäin jo illalla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä