Lauantai 28.92019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä on Maria Ohisalon puolue?

Oikea vastaus:

Vihreät (vihr.)

2.Monelleko vuodelle maahanmuuttovirasto saa ehkä lisärahaa?

Oikea vastaus:

Kahdelle vuodelle.

3.Kuinka paljon?

Oikea vastaus:

Yhteensä 26 miljoonaa euroa.

4.Missä ajassa armeijan ruokahävikki on vähentynyt 10 %?

Oikea vastaus:

Kolmen vuoden aikana.

5.Miksi ruokaa menee roskiin ja syntyy ruokahävikkiä?

Oikea vastaus:

Jos ruoka ei ole hyvää, sitä heitetään roskiin.

6.Oliko autojen ja moottoripyörien kokoontuminen Torniossa?

Oikea vastaus:

Ei, vaan Turussa.

7.Kuinka monta ajoneuvoa osallistui tapahtumaan?

Oikea vastaus:

Siihen osallistui noin 100 ajoneuvoa.

8.Mitä tapahtui kuljettajalle, joka lähti autolla karkuun poliisia?

Oikea vastaus:

Hän ajoi ulos tieltä.

9.Kuinka vanha Kari Toivonen oli?

Oikea vastaus:

Hän oli 77 vuotta vanha.

10.Mitä työtä hän teki?

Oikea vastaus:

Kari Toivonen oli uutisjuontaja. Hän luki uutisia televisiossa.

11.Milloin Kari Toivonen lopetti työt Ylessä?

Oikea vastaus:

Hän jäi eläkkeelle vuonna 2005.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä