Lauantai 28.9.2019 (radio)

Turvapaikkahakemusten käsittelyyn lisää rahaa

Maria Ohisalo
Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) Kuva: Pekka Tynell / Yle

Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo haluaa vahvistaa turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa. Ohisalo sanoi TV1:n Ykkösaamu-ohjelmassa, että hallitus esittää lisärahaa turvapaikkahakemusten käsittelyyn. Tarkoitus on, että maahanmuuttovirasto saa lisärahaa yhteensä 26 miljoonaa euroa kahdelle seuraavalle vuodelle.

Ministeri Ohisalo sanoo, että lisärahan avulla töihin voidaan palkata enemmän tulkkeja ja oikeusapua, jolloin turvapaikkahakemusten käsittely nopeutuu.

Ruokahävikki väheni armeijassa

Varusmiehet hakevat linjastolta ruokaa
Armeijassa tehdään joka päivä ruokaa noin 70 000 annosta. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Armeijassa menee aiempaa vähemmän ruokaa roskiin. Armeijan ruokahävikki on vähentynyt kolmen vuoden aikana 10 %.

Armeijassa tehdään joka päivä ruokaa noin 70 000 annosta. Vuodessa armeijassa säästyy kymmeniä tuhansia annoksia ruokaa, koska hävikki on pienentynyt. Samalla säästyy paljon rahaa. Armeijassa on tehty paljon työtä kolmen vuoden ajan, että ruokahävikkiä on saatu vähennettyä.

Ruokahävikkiä syntyy, jos ruoka ei ole syöjien mielestä hyvää ja sitä heitetään roskiin. Varusmiehet kertovat, että esimerkiksi eväspakkauksissa on paljon sellaisia tuotteita, jotka eivät ole hyvän makuisia tai joita ei tarvita ulkoharjoituksissa.

Turussa kaahattiin vaarallista ylinopeutta

Renkaan jälkiä valtatiellä.
Tapahtumaan osallistui noin 100 autoa ja moottoripyörää. Kuva: Tapio Termonen / Yle

Autojen ja moottoripyörien kokoontuminen on aiheuttanut poliisille paljon töitä
Turussa.

Paljon autoja ja moottoripyöriä kokoontui perjantaina illalla Turun alueella. Kuljettajat ajoivat kovia ylinopeuksia ja tekivät vaarallisia ohituksia eri puolilla Turun seutua. Yksi kuljettaja lähti poliisia karkuun autolla ja ajoi ulos tieltä. Hän ei loukkaantunut vakavasti. Kokoontumisajoissa tapahtui myös peräänajoja. Kaikilla kuljettajilla ei ollut ajokorttia.

Poliisi määräsi 19 kuljettajalle sakot tai ajokiellon vaarallisesta ajamisesta. Poliisi sanoo, että kokoontumiseen perjantaina Turussa osallistui noin 100 autoa tai moottoripyörää.

Uutisjuontaja Kari Toivonen on kuollut

Kari Toivonen vuonna 2005.
Uutistoimittaja Kari Toivonen työskenteli Ylellä lähes 40 vuotta. Hän jäi eläkkeelle vuonna 2005. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Yleisradion tv-uutisten pitkäaikainen uutisjuontaja Kari Toivonen on kuollut. Toivonen kuoli pitkän sairauden jälkeen kotona tänään lauantaina aamulla. Hän oli 77-vuotias. Kari Toivonen oli töissä Yleisradiossa melkein 40 vuotta. Hän jäi eläkkeelle vuonna 2005.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä