Lauantai 29.10.2016 (radio)

Clintonin sähköpostit

Hillary Clinton kampanjoi Pohjois-Carolinan Winston-Salemissa.
Hillary Clinton on demokraattien presidenttiehdokas. Kuva: Brian Bilanco / EPA

USA:ssa poliisi tutkii uudelleen Hillary Clintonin sähköposteja. Clinton on demokraattisen puolueen presidenttiehdokas.

Clinton ehkä lähetti salaisia tietoja omasta yksityisestä sähköpostista, kun hän oli ulkoministeri. Liittovaltion poliisi FBI sanoi kesällä, että Clinton oli varomaton, mutta hän ei tehnyt rikosta.

Nyt on löytynyt uusia sähköposteja, jotka Clinton ulkoministerinä ehkä lähetti yksityisestä sähköpostista. Siksi poliisi tutkii asiaa uudelleen.

Hillary Clinton toivoo, että FBI kertoo asiasta tarkemmin mahdollisimman pian.

USA:n presidentinvaalit ovat vähän yli viikon päästä. Vaalipäivä on 8. marraskuuta.

Dylan ja Nobel-palkinto

Kirjallisuuden Nobel-palkinnon julkistamistilaisuus Tukholmassa.
Dylan on kirjoittanut tekstejä lauluja varten. Kuva: Pelle T Nilsson / AOP

Muusikko Bob Dylan sanoo, että hän ottaa vastaan kirjallisuuden Nobel-palkinnon.

Ruotsin akatemia kertoi yli 2 viikkoa sitten, että se antaa Nobel-palkinnon Dylanille. Tähän asti Dylan ei ole sanonut asiasta mitään, mutta nyt hän soitti Ruotsin akatemialle. Dylan sanoi, että Nobel-palkinto on suuri kunnia.

Muusikko Bob Dylan sai kirjallisuuden Nobel-palkinnon, koska hän on kirjoittanut paljon hienoja tekstejä lauluja varten. Ruotsin akatemian mielestä ne ovat muuttaneet runotaidetta.

Helsingin saunapäivä

sauna lauteet löyly kiuas led
Saunat olivat valmiita vieraita varten Helsingissä. Kuva: Yle

Helsingissä on ollut lauantaina saunapäivä. Helsinki Sauna Day järjestettiin nyt toisen kerran. Ensimmäinen kerta oli viime keväänä.

Saunapäivän idea on, että ihmiset voivat käydä saunoissa, joihin he eivät tavallisesti pääse. Esimerkiksi monet firmojen ja tavallisten suomalaisten saunat ovat saunapäivänä auki vieraille. Vieraat pääsevät saunomaan ilmaiseksi. Saunapäivänä myös ulkomaalaisilla on hyvä tilaisuus kokeilla erilaisia suomalaisia saunoja.

Sää kylmenee

Nuori mies kävelee lumisateessa.
Ensi viikolla voi näyttää tältä. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Talvi tulee ensi viikolla. Ylen meteorologi Matti Huutonen kertoo, että sää kylmenee. Ensi viikolla pakkasta voi olla koko Suomessa.

Myös lumisateet ovat mahdollisia. Etelä-Suomessa lunta voi sataa viikon puolivälissä. Matti Huutonen sanoo, että nyt kannattaa vaihtaa autoon talvirenkaat.

Muista talviaika!

Graafi
Sunnuntaiaamuna kello 4 kelloja siirretään tunti taaksepäin. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Sunnuntaiaamuna on hyvä muistaa, että myös kelloja siirretään talviaikaan. Kelloja siirretään tunti taaksepäin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 4. Sunnuntaihin tulee siis tänä viikonloppuna yksi ylimääräinen tunti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä