Lauantai 29.12.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä vaikutusta kauppojen vapailla aukioloilla on ollut?

Oikea vastaus:

Ne ovat lisänneet suurten kauppojen myyntiä.

2.Onko työpaikkoja tullut lisää?

Oikea vastaus:

Ei ole.

3.Koska kauppojen aukiolot muuttuivat?

Oikea vastaus:

Aukiolot muuttuivat tammikuussa 2016.

4.Miksi yöravintoloita on tullut lisää?

Oikea vastaus:

Ravintolat saavat pitää ovia auki kello 4:ään omalla ilmoituksella.

5.Kuinka monta ravintolaa on auki näin myöhään?

Oikea vastaus:

Yli 1600.

6.Kuinka paljon vähemmän niitä oli vuosi sitten?

Oikea vastaus:

600 vähemmän.

7.Millainen on kansalaisaloite, joka koskee ilotulitteita?

Oikea vastaus:

Siinä halutaan kieltää se, että tavalliset ihmiset ampuvat ilotulitteita.

8.Keitä on aloitteen takana?

Oikea vastaus:

Aloitteen takana on useita järjestöjä.

9.Miksi ne haluavat rajoituksia iloitulitteisiin?

Oikea vastaus:

Ilotulitteet ovat aiheuttaneet paljon esimerkiksi silmävammoja.

10.Kuinka joulun kirjamyynti alkoi tänä vuonna?

Oikea vastaus:

Kirjamyynti alkoi hitaasti.

11.Miksi? Kerro 2 syytä.

Oikea vastaus:

Veronpalautukset maksettiin myöhään, ja jouluaatto osui maanantapäivään.

12.Kuinka iso osa joulumyynti on koko vuoden kirjamyynnistä?

Oikea vastaus:

Noin 40 prosenttia.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä