Lauantai 29.2.2020 (radio)


Turkin ja EU:n raja

Yhteenotto Kreikan ja Turkin rajalla 29. helmikuuta.
Kreikan poliisi ei päästä pakolaisia rajan yli Turkista. Kuva: Ozan Kose / AFP

Turkin ja Kreikan rajalla on vaikea tilanne. Rajalla on pakolaisia, jotka haluavat päästä Eurooppaan.

Turkki on päättänyt avata rajan pakolaisille, mutta Kreikka ei päästä pakolaisia rajan yli. Rajalla on levotonta.

Turkissa on esimerkiksi 4 miljoonaa syyrialaista, jotka ovat paenneet sotaa. Euroopan unionilla on ollut Turkin kanssa sopimus siitä, että Turkki ei päästä pakolaisia EU:n alueelle.

Turkin presidentti sanoi kuitenkin lauantaina, että pakolaisia on jo niin paljon, että Turkki ei enää pysty pitämään heistä huolta.

Perussuomalaiset nuoret

Perussuomalaisten nuorten puheenjohtaja Asseri Kinnunen.
Perussuomalaisten nuorten puheenjohtaja Asseri Kinnunen. Kuva: Mesut Turan / Lehtikuva

Perussuomalaisilla on riita. Perussuomalaisten puolue ja perussuomalaisten nuorisojärjestö ovat asioista eri mieltä.

Perussuomalaisten puolue ei pidä siitä, että nuorisojärjestössä on äärioikeistolaisia ja rasistisia mielipiteitä. Esimerkiksi nuorisojärjestön varapuheenjohtaja sanoi viikko sitten, että hän on fasisti.

Perussuomalaisten puolue haluaa nyt valvoa nuorten tekemisiä. Siksi puolue haluaa enemmän valtaa nuorisojärjestön asioihin. Nuorisojärjestö ei ole kuitenkaan siihen suostunut.

Riita oli esillä perussuomalaisten nuorisojärjestön kokouksessa lauantaina. Ratkaisua ei vielä löytynyt.

Karkauspäivä

Vanha auringonkukka kangas.
Karkauspäivänä nainen voi saada aviomiehen tai hamekankaan. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Tänään lauantaina on helmikuun 29. päivä eli karkauspäivä. Karkauspäivä on joka 4. vuosi. Tavallisesti helmikuussa on 28 päivää.

Karkauspäivä tarvitaan, jotta vuodenajat pysyvät kalenterissa oikealla paikalla. Maa kiertää auringon ympäri 1 vuodessa ja 6 tunnissa. Siksi 4 vuodessa kertyy 1 ylimääräinen päivä.

Karkauspäivään liittyy vanha perinne. Karkauspäivänä myös nainen sai kosia eli pyytää miestä naimisiin. Tavallisesti mies kosi naista.

Karkauspäivän perinne jatkui näin: Jos mies ei halunnut naimisiin, hänen piti ostaa naiselle hamekangas.

Naisten maaliskuu

Nainen ja tyttö ja piano autiolla rannalla. Kuvassa iso Ohjaajina naiset -logo. Kuva elokuvasta Piano.
"Piano" on yksi Naisten maaliskuun elokuvista.

Sunnuntaina alkaa maaliskuu, ja maaliskuu on tänä vuonna Ylen tv-kanavilla naisten kuukausi. Yle esittää noin 100 elokuvaa, joiden tekijä on nainen.

Naisten maaliskuun aikana esitetään elokuvia ja dokumenttifilmejä, jotka on ohjannut nainen. Elokuvia on monista eri maista.

Naisten maaliskuun elokuvat löytyvät myös Areenasta.

Naisten maaliskuu

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä