Lauantai 29.5.2021 (radio)

Valko-Venäjä

Sauli Niinistö vieraili Pasilassa Ylen Ykkösaamussa 29. toukokuuta.
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Silja Viitala / Yle

Presidentti Sauli Niinistö moittii Valko-Venäjän lentokonekaappausta. Valko-Venäjä pakotti viime sunnuntaina eurooppalaisen lentoyhtiön koneen laskeutumaan Valko-Venäjälle.

Presidentti Niinistö sanoi Ylen haastattelussa, että Valko-enäjän toiminta on iso poikkeus normaalista tavoista. Matkustajalentoliikenne on aiemmin saanut toimia rauhassa.

Niinistö sanoo, että Valko-Venäjän toiminta heikentää kansainvälistä luottamusta maata kohtaan.

Yliopistotutkijat

Itä-Suomen yliopisto
Itä-Suomen yliopiston kyltti. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Yliopistot ovat huolestuneita nuorten tutkijoiden työllistymisestä. Hallitus päätti kehysriihessä, että tutkimusrahoitusta, jonka Suomen akatemia myöntää, pienennetään 35 miljoonalla eurolla 2 vuoden kuluttua.

Yliopistojen rehtorit sanovat, että rahoituksen pieneneminen vähentää nuorten tutkijoiden töitä.

Tutkijasukupolveen tulee samalla aukko, koska vain osa nuorista tutkijoista saa rahoitusta.

Sisällissodan uhrit

Kahdessa rivissä pieniä puisia arkkuja
50 arkkua Heinolan hautausmaalla. Kuva: Laura Rautavuori/Yle

Päijät-Hämeessä on haudattu uudelleen sisällissodan uhreja. Vierumäellä oli haudattu joukkohautaan 50 ihmistä, jotka taistelivat punaisten puolella Suomen sisällissodassa.

Hauta oli teollisuusalueella. Vainajat siirrettiin ja heidät haudattiin lauantaina Heinolan hautausmaalle.

Tarkoitus oli, että vainajat myös tunnistetaan. Tunnistaminen kuitenkin peruttiin, koska se oli liian vaikeaa ja kallista.

Kultainen Venla -palkinnot

Biolapset esiintymässä Presidentinlinnan Atriumissa itsenäisyyspäivän juhlassa.
Biolapset yhtye esiintyi Linnan Juhlat -ohjelmassa. Kuva: Emmi Korhonen / Tasavallan presidentin kanslia

Ylen ohjelmat ovat saaneet paljon palkintoja televisio-ohjelmien Kultainen Venla -kilpailussa.

Paras urheilu- ja tapahtumaohjelma oli Ylen Linnan juhlat. Paras viihdeohjelma oli Sohvaperunat. Paras uutis- ja ajankohtaisohjelma oli dokumenttisarja Logged in, jossa seurattiin työttömien nuorten miesten elämää. Paras lasten- ja nuortenohjelma oli Muumilaakso. Vuoden esiintyjä oli Eränkävijät ohjelman Aki Huhtanen.

Yhteensä Ylen ohjelmille annettiin 13 Kultainen Venla -palkintoa.

Sää

Sunnuntain sääkartta.
Sunnuntaina on poutaista ja selkeää.

Sää Sunnuntaina on poutainen ja laajalti selkeä. Pohjois-Lapissa pilvisyys on ajoittain runsasta. Ylin lämpötila on sunnuntaina 14 ja 20 asteen välillä. Pohjois-Lapissa on vähän viileämpää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä