Lauantai 29.5.2021 (radio)
Valko-Venäjä
Presidentti Sauli Niinistö moittii Valko-Venäjän lentokonekaappausta. Valko-Venäjä pakotti viime sunnuntaina eurooppalaisen lentoyhtiön koneen laskeutumaan Valko-Venäjälle.
Presidentti Niinistö sanoi Ylen haastattelussa, että Valko-enäjän toiminta on iso poikkeus normaalista tavoista. Matkustajalentoliikenne on aiemmin saanut toimia rauhassa.
Niinistö sanoo, että Valko-Venäjän toiminta heikentää kansainvälistä luottamusta maata kohtaan.
Yliopistotutkijat
Yliopistot ovat huolestuneita nuorten tutkijoiden työllistymisestä. Hallitus päätti kehysriihessä, että tutkimusrahoitusta, jonka Suomen akatemia myöntää, pienennetään 35 miljoonalla eurolla 2 vuoden kuluttua.
Yliopistojen rehtorit sanovat, että rahoituksen pieneneminen vähentää nuorten tutkijoiden töitä.
Tutkijasukupolveen tulee samalla aukko, koska vain osa nuorista tutkijoista saa rahoitusta.
Sisällissodan uhrit
Päijät-Hämeessä on haudattu uudelleen sisällissodan uhreja. Vierumäellä oli haudattu joukkohautaan 50 ihmistä, jotka taistelivat punaisten puolella Suomen sisällissodassa.
Hauta oli teollisuusalueella. Vainajat siirrettiin ja heidät haudattiin lauantaina Heinolan hautausmaalle.
Tarkoitus oli, että vainajat myös tunnistetaan. Tunnistaminen kuitenkin peruttiin, koska se oli liian vaikeaa ja kallista.
Kultainen Venla -palkinnot
Ylen ohjelmat ovat saaneet paljon palkintoja televisio-ohjelmien Kultainen Venla -kilpailussa.
Paras urheilu- ja tapahtumaohjelma oli Ylen Linnan juhlat. Paras viihdeohjelma oli Sohvaperunat. Paras uutis- ja ajankohtaisohjelma oli dokumenttisarja Logged in, jossa seurattiin työttömien nuorten miesten elämää. Paras lasten- ja nuortenohjelma oli Muumilaakso. Vuoden esiintyjä oli Eränkävijät ohjelman Aki Huhtanen.
Yhteensä Ylen ohjelmille annettiin 13 Kultainen Venla -palkintoa.
Sää

Sää Sunnuntaina on poutainen ja laajalti selkeä. Pohjois-Lapissa pilvisyys on ajoittain runsasta. Ylin lämpötila on sunnuntaina 14 ja 20 asteen välillä. Pohjois-Lapissa on vähän viileämpää.