Lauantai 29.6.2019 (radio)

Pride-kulkue

Pride-kulkueen osanottajia.
Pride-kulkueessa marssi noin 80 000 ihmistä. Kuva: Teemu Silván / Yle

Värikäs ja äänekäs Pride-kulkue on marssinut Helsingin keskustassa. Järjestäjät arvelevat, että kulkueessa oli mukana ehkä noin 80 000 ihmistä.

Pride-kulkue marssi Senaatintorilta Kaivopuistoon. Sen jälkeen Kaivopuistossa pidettiin puistojuhlat.

Tänä vuonna kulkueessa marssi ensimmäistä kertaa myös Suomen pääministeri.

Pride on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ihmisoikeustapahtuma. Tapahtuman tarkoitus on muistuttaa, että kaikille ihmisille kuuluvat samat oikeudet.

Perussuomalaisten puoluekokous

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho
Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Perussuomalaiset pitävät viikonlopun aikana puoluekokousta Tampereella. Tämä on ensimmäinen puoluekokous sen jälkeen, kun puolue hajosi vuoden 2017 kokouksen jälkeen.

Jussi Halla-aho jatkaa perussuomalaisten puheenjohtajana. Hänellä ei ollut yhtään vastaehdokasta.

Halla-aho pitää linjapuheen huomenna sunnuntaina.

Lähihoitajakoulutus

Lähihoitajakoulutus.
Lähihoitajaopiskelija harjoittelee lääkkeiden jakamista. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Nuoret hakevat lähihoitajan koulutukseen vähemmän kuin ennen.

Tänä keväänä lähihoitajaopintoihin haki alle 8600 ihmistä. Se on noin 4600 vähemmän kuin 5 vuotta sitten.

Myös aloituspaikat lähihoitajaopintoihin ovat vähentyneet. Aloituspaikkoja oli nyt alle 5100 eli noin 500 vähemmän kuin vuonna 2014.

Viime vuosina on puhuttu paljon hoitotyön ja etenkin vanhustenhoidon ongelmista. Se on ehkä yksi syy hakijamäärän vähenemiseen, sanovat opetusministeriö ja terveysalan ammattijärjestö Tehy.

Suviseurat

Suviseura 2019 Muhoksella
Suviseurat on yksi Suomen suurimmista kesäpahtumista. Kuva: Suviseurat/kuvapalvelu

Muhoksella, lähellä Oulua, vietetään Suviseuroja.

Suviseurat on uskonnollinen kesäjuhla, jonka järjestää vanhoillislestadiolainen herätysliike.

Suviseurat on yksi Suomen suurimmista kesätapahtumista. Vilkkain päivä oli tänään lauantaina, kun seuroihin osallistui yli 80 000 ihmistä. Järjestäjät kertovat, että vieraita oli mukana noin 30 eri maasta.

Tuska-festivaali

Tuska 2015 helsingissä.
Tuska-festivaali järjestetään nyt 22. kertaa. Tämä kuva on vuodelta 2015. Kuva: Joni Haavisto / AOP

Helsingin Suvilahdessa vietetään viikonlopun ajan Tuska-festivaalia. Tuska on raskaan musiikin festivaali.

Tuska tekee tänä vuonna ehkä uuden kävijäennätyksen, sillä järjestäjät odottavat festivaalille yli 40 000 kävijää. Tänään lauantaina Tuska-festivaalin päiväliput oli loppuunmyyty.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä