Lauantai 29.7.2017 (radio)

Lapsikaappaukset

Grafiikka
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Lapsikaappausten määrä Suomessa on kasvanut.

Suomesta ulkomaille kaapattuja, alle 16-vuotiaita lapsia oli viime vuonna yhteensä 46. Se on suurin määrä 10 vuoteen.

Lapsikaappaus tarkoittaa sitä, että lapsi on viety pois vakituisesta asuinmaasta ilman huoltajan lupaa. Tavallisesti lapsen kaappaa toinen vanhemmista.

Lapsikaappaus kriminalisoitiin Suomessa vuonna 2006 eli lapsen kaappaaminen on lain mukaan rikos.

Viime vuosina Suomesta on kaapattu lapsia eniten Ruotsiin, Espanjaan ja Viroon.

Postin ruuhkat

Postin logo toimistorakennuksen edustalla.
Posti ei ole enää ainoa firma, joka jakaa kirjepostia. Kuva: Yle

Posti on ruuhkautunut tämän vuoden aikana pahasti. Posti sanoo, että ruuhka johtuu kirjepalvelujen vapautumisesta viime vuonna.

Kirjeitä voi nyt jakaa Postin lisäksi myös yli 10 muuta jakeluyhtiötä. Jos muut yhtiöt jakavat kirjeet vääriin osoitteisiin, kuluttajat usein palauttavat kirjeet postiin.

Posti sanoo, että alkuvuoden aikana sille on palautettu kymmeniätuhansia kirjeitä, jotka kuuluvat jakeluyhtiöiden vastuulle. Sen takia ruuhka postissa on kasvanut koko ajan.

Postilaatikkoon saa palauttaa vain ne kirjeet, jotka posti on jakanut. Muiden palauttamiseen täytyy kysyä neuvoa jakeluyhtiöltä.

Pohjois-Korean ohjuskoe

Miehet kävelevät tv-screenin ohi, jossa näkyy Kim Jong-Unin kasvot.
Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un sanoo, että ohjuskoe oli vakava varoitus Yhdysvalloille. Kuva: Kimimasa Mayama / EPA

Pohjois-Korea on tehnyt uuden ohjuskokeen.

Pohjois-Korea laukaisi illalla ohjuksen, joka lensi noin 1000 kilometriä ja putosi sitten Pohjois-Japanin vesille. Pohjois-Korea sanoo, että se testasi mannertenvälistä ohjusta ja että koe onnistui hyvin.

Tämä oli 11. ohjuskoe, jonka Pohjois-Korea teki tänä vuonna.

Ranska haluaa, että YK:n turvallisuusneuvosto määrää uusia pakotteita Pohjois-Korealle ohjuskokeen takia.

Ropecon

sulkiin ja turkiksiin pukeutunut nainen
Barbara Dubrovskaja tuli Ropecon-roolipelitapahtumaan Virosta. Kuva: Linda Manner / Lehtikuva

Roolipelaamisen harrastajat ovat kokoontuneet Ropecon-tapahtumaan Helsingin Messukeskukseen. Tapahtumaan osallistuu viikonlopun aikana tuhansia innokkaita pelaajia.

Ropeconissa voi pelata esimerkiksi kortti- tai lautapelejä tai osallistua larppiin eli live-roolipeliin. Larppi on melkein kuin teatteria, sillä siinä pelaajat pukeutuvat roolivaatteisiin ja esittävät eri pelihahmoja.

Tänä vuonna suosittuja peliteemoja ovat esimerkiksi vampyyrit ja maailma maailmanlopun jälkeen.

Ropecon on järjestetty vuodesta 1994 lähtien.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä