Lauantai 29.8.2020 (radio)

Kevään ylioppilaita juhlittiin

ylioppilaslakki
Ylioppilasjuhlat siirtyivät keväältä elokuun loppuun. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Suomessa on tänään lauantaina juhlittu kevään ylioppilaita. Ylioppilasjuhlia ei voitu järjestää keväällä koronatilanteen takia. Monet lukiot siirsivät ylioppilasjuhlat syksyyn.

Ylioppilasjuhlissa on ollut erityisjärjestelyitä. Esimerkiksi osallistujamäärää rajoitettiin monilla kouluilla, että ihmiset voivat pitää turvavälit.

Kaikilla paikkakunnilla ylioppilasjuhlia ei järjestetty, koska koronatartunnat ovat taas lisääntyneet.


Hävittäjät maksavat paljon

Suomen HX-hävittäjähankeen ehdokkaat.
Ehdokkaat Suomen uudeksi hävittäjäksi. Kuva: AOP, kuvankäsittely Juha Rissanen / Yle

Uudet hävittäjät maksavat Suomelle ehkä enemmän, kuin mitä Suomi on varannut hävittäjiin rahaa. Suomi on pyytänyt tarjouksen 64 hävittäjästä 5 eri firmalta.

Tarjouskierroksia on ollut kaksi. Kaikkien firmojen hinta on molemmilla tarjouskierroksilla ollut enemmän kuin 10 miljardia euroa, jonka Suomi on asettanut rajaksi.

Kolmas ja viimeinen tarjouskierros on ensi vuonna. Silloin Suomi päättää, mitä hävittäjiä Suomi ostaa, kuinka monta ja paljonko Suomi niistä maksaa.

Suomen Luonnon -päivä

Suppilovahvero
Suppilovahvero on hyvä ruokasieni. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Tänään lauantaina vietetään Suomen luonnon päivää. Suomen luonnon päivänä on erilaisia tapahtumia.

Esimerkiksi Nuku yö ulkona -kampanja kannustaa ihmisiä nukkumaan yön ulkona, esimerkiksi teltassa. Suomen luonnon päivänä suositellaan myös liputusta.

Tänään on myös valtakunnallinen sienipäivä. Marttaliitto kannustaa suomalaisia keräämään ja syömään sieniä.

Venetsialaiset päättää kesän

Kuvassa valoesityksen tulihahmoja veden äärellä
Venetsialaisten valoesityksiä veden äärellä. Kuva: Markku Saari / Yle

Tänä viikonloppuna juhlitaan kesämökkikauden ja veneilykauden päättymisen juhlaa. Juhlia sanotaan venetsialaisiksi. Nyt on elokuun viimeinen viikonloppu ja kesä päättyy.

Monet ihmiset sytyttävät rantaan nuotioita ja lyhtyjä. Ne näyttävät kauniilta, kun ilta hämärtyy. Joillakin paikkakunnilla on ilotulitus.

Sää

Sininen taivas aurinko ja pilviä.
Sunnuntaina voi olla myös paljon pilviä. Voi myös olla puolipilvistä, jolloin aurinko välillä näkyy. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Sunnuntaina sää on puolipilvinen tai pilvinen. Lähinnä maan etelä- ja kaakkoisosassa sekä pohjoisessa tulee sadekuuroja.

Lämpötila on sunnuntaina 15 ja 20 asteen välillä, aivan pohjoisessa 10 ja 15 asteen välillä

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä