Lauantai 30.11.2019 (radio)

Selvitys Posti-sotkusta

Antti Rinne
Pääministeri ja SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Hallituspuolueiden puheenjohtajat käsittelevät lähipäivinä Posti-sotkua. Omistajaohjausministeri, SDP:n Sirpa Paatero erosi hallituksesta eilen. Valtio on Postin omistaja.

Pääministeri Antti Rinne on luvannut antaa hallituskumppaneille selvityksen siitä, mitä on tapahtunut.

SDP.n lisäksi hallituksessa ovat keskusta, vihreät, vasemmistoliitto ja RKP.

Talvisota alkoi 80 vuotta sitten

Hiihtopartio märkäjärvellä helmikuussa 1940.
Talvisodan hiihtopartio Märkäjärvellä. Talvisodan aikana ja rauhanteon jälkeen noin 430 000 suomalaista menetti kodin ja joutui evakkoon. Kuva: SA-kuva

Tänään lauantaina on kulunut 80 vuotta siitä, kun talvisota syttyi.

Sota syttyi, kun Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen aamulla 30. marraskuuta vuonna 1939. Puna-armeija pommitti 16:ta paikkakuntaa. Joukossa olivat esimerkiksi Helsinki, Viipuri, Turku ja Lahti.

Tutkijat sanovat, että suomalaiset osasivat sotia talvella paremmin kuin venäläiset. Suomalaiset myös tunsivat hyvin maaston.

Suomi kuitenkin menetti sodassa 11 prosenttia maa-alueesta sekä Viipurin. Viipuri oli Suomen toiseksi suurin kaupunki.

Talvisodassa kuoli yli 26 600 suomalaista, jotka olivat sotatoimissa. Lisäksi noin 1000 siviiliä kuoli.

Suomen valtiojohto on kunnioittanut talvisodan vuosipäivää. Talvisodan kansalliselle muistomerkille laskettiin seppele. Muistomerkki on Helsingin Kasarmintorilla.

Muistomerkille sytyttiin 105 kynttilää: yksi sodan jokaiselle päivälle.

Seksuaalinen suuntaus altistaa väkivallalle

Kouluterveyskysely 2019
Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Joka 4. yläkoululainen, joka kuuluu seksuaalivähemmistöön tai sukupuolivähemmistöön, kokee fyysistä eli ruumiillista väkivaltaa kotona.

Yli 40 prosenttia vähemmistöistä kokee kotona myös henkistä väkivaltaa.

Koulukiusaamista koki 23 prosenttia. Muista samanikäisistä koulukiusaamista koki 6 prosenttia.

Tiedot ovat kouluterveyskyselystä yläkoululaisille. Siinä kysyttiin ensimmäistä kertaa vähemmistöjen kokemuksia väkivallasta ja kiusaamisesta.

Tokion uusi olympiastadion

Tokio
Uudella stadionilla varaudutaan tosi kuumaan säähän. Kuva: AFP / Lehtikuva

Tokion olympialaisten rakentaminen on loppusuoralla.

Japanin Tokiossa pidetään olympialaiset ensi kesänä. Rakentajat kertovat, että keskusstadion on nyt valmis. Stadionille mahtuu 60 000 katsojaa.

Uudella kansallisstadionilla järjestetään kisojen avajaiset, päättäjäiset, yleisurheilukilpailut sekä jalkapallo-otteluita.

Stadionin rakentaminen maksoi noin 1,27 miljardia euroa.

Stadionin suunnittelussa on otettu huomioon kesän kova helle. Stadionin katto on suunniteltu niin, että tuuli pääsee stadionin sisälle.

Stadionilla on myös 185 tuuletinta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä