Lauantai 30.11.2019 (radio)
Selvitys Posti-sotkusta

Hallituspuolueiden puheenjohtajat käsittelevät lähipäivinä Posti-sotkua. Omistajaohjausministeri, SDP:n Sirpa Paatero erosi hallituksesta eilen. Valtio on Postin omistaja.
Pääministeri Antti Rinne on luvannut antaa hallituskumppaneille selvityksen siitä, mitä on tapahtunut.
SDP.n lisäksi hallituksessa ovat keskusta, vihreät, vasemmistoliitto ja RKP.
Talvisota alkoi 80 vuotta sitten

Tänään lauantaina on kulunut 80 vuotta siitä, kun talvisota syttyi.
Sota syttyi, kun Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen aamulla 30. marraskuuta vuonna 1939. Puna-armeija pommitti 16:ta paikkakuntaa. Joukossa olivat esimerkiksi Helsinki, Viipuri, Turku ja Lahti.
Tutkijat sanovat, että suomalaiset osasivat sotia talvella paremmin kuin venäläiset. Suomalaiset myös tunsivat hyvin maaston.
Suomi kuitenkin menetti sodassa 11 prosenttia maa-alueesta sekä Viipurin. Viipuri oli Suomen toiseksi suurin kaupunki.
Talvisodassa kuoli yli 26 600 suomalaista, jotka olivat sotatoimissa. Lisäksi noin 1000 siviiliä kuoli.
Suomen valtiojohto on kunnioittanut talvisodan vuosipäivää. Talvisodan kansalliselle muistomerkille laskettiin seppele. Muistomerkki on Helsingin Kasarmintorilla.
Muistomerkille sytyttiin 105 kynttilää: yksi sodan jokaiselle päivälle.
Seksuaalinen suuntaus altistaa väkivallalle
Joka 4. yläkoululainen, joka kuuluu seksuaalivähemmistöön tai sukupuolivähemmistöön, kokee fyysistä eli ruumiillista väkivaltaa kotona.
Yli 40 prosenttia vähemmistöistä kokee kotona myös henkistä väkivaltaa.
Koulukiusaamista koki 23 prosenttia. Muista samanikäisistä koulukiusaamista koki 6 prosenttia.
Tiedot ovat kouluterveyskyselystä yläkoululaisille. Siinä kysyttiin ensimmäistä kertaa vähemmistöjen kokemuksia väkivallasta ja kiusaamisesta.
Tokion uusi olympiastadion
Tokion olympialaisten rakentaminen on loppusuoralla.
Japanin Tokiossa pidetään olympialaiset ensi kesänä. Rakentajat kertovat, että keskusstadion on nyt valmis. Stadionille mahtuu 60 000 katsojaa.
Uudella kansallisstadionilla järjestetään kisojen avajaiset, päättäjäiset, yleisurheilukilpailut sekä jalkapallo-otteluita.
Stadionin rakentaminen maksoi noin 1,27 miljardia euroa.
Stadionin suunnittelussa on otettu huomioon kesän kova helle. Stadionin katto on suunniteltu niin, että tuuli pääsee stadionin sisälle.
Stadionilla on myös 185 tuuletinta.