Lauantai 30.1.2021 (radio)

Kuntavaalien tärkeät teemat

Taajamamerkki.
Suomessa pidetään kuntavaalit huhtikuussa. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Suomalaisten mielestä terveys ja työ ovat kuntavaalien tärkeimpiä asioita.

Kunnallisalan kehittämissäätiö kysyi suomalaisten mielipidettä tärkeistä vaaliteemoista. Kärkeen nousivat terveyspalvelut, vanhustenhuolto ja työllisyys. Muita tärkeitä teemoja ovat kotikunnan talous ja lähiympäristön turvallisuus.

Sen sijaan esimerkiksi kuntaliitoksia, maahanmuuttoa tai kulttuuripalveluja ei pidetä tärkeinä asioina kevään kuntavaaleissa.

Kuntavaalit pidetään huhtikuussa.

Astra Zenecan rokote

AstraZenecan rokotepullo
Astra Zenecan koronavirusrokote. Kuva: Sven Simon / AOP

EU-komissio on antanut myyntiluvan uudelle koronarokotteelle.

Euroopan lääkevirasto hyväksyi eilen lääkefirma Astra Zenecan rokotteen. Heti sen jälkeen EU-komissio antoi rokotteelle myyntiluvan EU:n alueella.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Hanna Nohynek sanoo, että uutta rokotetta tulee Suomeen helmikuun alussa. Nohynek sanoo, että uutta rokotetta saadaan helmikuussa Suomeen ehkä noin 200 000 annosta.

EU ja Astra Zeneca ovat jo etukäteen riidelleet rokotteen toimituksista. Lääkefirma on sanonut, että se ei pysty toimittamaan rokotetta niin paljon ja nopeasti kuin EU haluaa.

Suomen koronaluvut

Tornion koronatestaus
Koronatestauspiste Torniossa. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Koronavirusepidemia kiihtyy Suomessa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että kahden viime viikon aikana raportoitu melkein 1300 tartuntaa enemmän kuin kahden edellisen viikon aikana. Tänään lauantaina on kerrottu melkein 500 uudesta tartunnasta.

Koronavirusrokotteen on Suomessa tähän mennessä saanut vähän alle 145 000 ihmistä.

Pihabongaus

Talitiainen aterioimassa lintulaudalla
Talitiainen lintulaudalla. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Tänä viikonloppuna tarkkaillaan taas oman pihan lintuja.

Lintujärjestö BirdLIfe Suomi järjestää perinteisen lintujen pihabongauksen, joka kestää koko viikonlopun. Tapahtumassa seurataan tunnin ajan lintuja omalla pihalla tai jollain muulla paikalla. Havainnot ilmoitetaan BirdLife Suomen verkkosivulla.

Lisää lunta

Lumiaura-auto auraa tietä.
Lumiaura auraa lunta. Kuva: Yle

Tänään on satanut lunta melkein koko maassa ja ajokeli on ollut huono.

Myös huomenna sunnuntaina lunta sataa päivällä monin paikoin. Etelässä ja idässä sade voi välillä tauota ja myös aurinko voi näyttäytyä.

Lämpötila on -4 ja -12 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sanaselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä