Lauantai 30.12.2017 (radio)
Itä-Suomen sähkökatkot

Itä-Suomessa sähkökatkot ovat jatkuneet jo monta päivää.
Tänään lauantaina sähköt ovat olleet poikki yli 10 000 kotitaloudelta. Eniten sähkökatkoja on ollut Lieksassa, Suomussalmella, Ilomantsissa ja Hyrynsalmella.
Sähköyhtiöt korjaavat vikoja koko ajan, mutta uusia vikoja tulee samaa tahtia. Sähköyhtiöt sanovat, että voi kestää vuodenvaihteen yli, ennen kuin kaikkiin koteihin saadaan sähköt takaisin.
Sähkökatkot johtuvat tykkilumesta. Tykkylumi on kovaa lunta ja huurretta, joka kertyy puihin. Tykkylumi on painavaa. Se voi painaa puita sähkölinjojen päälle. Myös puun oksat ja latva voivat katketa tykkylumen painosta.
Presidenttien puhelu

Suomen ja Venäjän presidentit ovat keskustelleet puhelimessa. Suomen presidentti Sauli Niinistö soitti Venäjän presidentille Vladimir Putinille.
Niinistö ja Putin puhuivat puhelimessa esimerkiksi Suomen ja Venäjän suhteista ja arktisen alueen suojelemisesta. Presidentit puhuivat myös Pohjois-Koreasta ja Ukrainan konfliktista.
Puhelun aikana presidentit myös toivottivat toisilleen hyvää uutta vuotta.
Uudenvuoden tinat
Perinteisten uudenvuoden tinojen myynti loppuu kaupoissa tämän uuden vuoden jälkeen. Perinteisiä tinoja ei enää saa myydä, koska niissä on paljon lyijyä.
EU on luokitellut lyijyn ihmiselle vaaralliseksi aineeksi. Siksi lyijyn myynti kuluttajille kielletään koko EU:ssa maaliskuusta lähtien.
Jo tänä vuonna uudenvuoden tinoissa pitää olla varoitusetiketti. Etiketissä pitää varoittaa lyijystä.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa, että lyijy on vaarallista myös ympäristölle, Sen takia uudenvuoden tinoja ei saa heittää tavalliseen roskakoriin. Ne pitää viedä ongelmajätekeräykseen.
Tuhkarokkoa Göteborgissa
Ruotsissa Göteborgin kaupungissa useat ihmiset ovat sairastuneet tuhkarokkoon.
Tuhkarokkoon on joulukuun aikana sairastunut jo 10 ihmistä. Lääkärit uskovat, että sairastuneita tulee vielä lisää, sillä tuhkarokko tarttuu helposti.
Tuhkarokon oireita ovat korkea kuume, nuha, yskä ja ihottuma. Tuhkarokko voi aiheuttaa myös vakavia jälkitauteja kuten esimerkiksi keuhkokuumeen tai aivotulehduksen.
Suomessa tuhkarokkoon sairastuu vuosittain alle 5 ihmistä. Suomessa melkein kaikki ihmiset rokotetaan tuhkarokkoa vastaan.