Lauantai 30.3.2019 (radio)

Kulutusluotot halpenevat

Nainen ottaa lainaa kännykällä
Kuva: Yle

Kulutusluotot halpenevat ensi syksynä. Kulutusluotto on laina, jolla ostetaan esimerkiksi tavaroita tai matkoja.

Syyskuussa tulee voimaan uusi laki. Silloin uusille pikavipeille ja muille kulutusluotoille tulee tiukka korkokatto. Korko saa olla enintään 20 prosenttia vuodessa.

Laki säätelee myös kulutusluoton muita maksuja.

Takseissa on puutteita

Taksin mittari
Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Takseista on löydetty paljon puutteita.

Viranomaiset järjestivät yhdessä Uudellamaalla taksien valvontaoperaation. Siinä tarkastettiin runsaat 100 autoa. Puutteita oli yli 60 taksissa.

Tavallisin puute oli se, että luvanhaltijan tiedot, kuljettajan nimi tai hinnat eivät olleet selvästi näkyvillä. Lisäksi 3 autossa ei ollut taksamittaria. Kuljettajista 2 oli etsintäkuulutettuja. Yhdessä autossa oli kuljettaja, jota epäillään törkeästä rattijuopumuksesta.

Asianmukainen taksiliikenteen lupa löytyi kaikista takseista.

Valvontaa tehtiin varsinkin Helsinki-Vantaan lentokentän lähellä ja Espoossa. Operaatiossa oli 10 poliisia ja 5 verotarkastajaa. Mukana oli myös Traficomin eli liikenne-ja viestintäviraston edustajia.

Yhteisvalvonta oli ensimmäinen taksilain uudistuksen jälkeen. Valvonnasta tulee pysyvä käytäntö eri puolilla Suomea.

Matala-alkoholiset oluet kiinnostavat

Kampin Teerenpelin ravintolapäällikkö Miika Korpela kaataa olutta hanasta.
Helsingin Kampissa Teerenpelin ravintolapäällikkö Miika Korpela kertoo, että suomalaiset pienpanimot ovat hiljalleen heränneet matala-alkoholisten oluiden trendiin. Kuva: Annika Martikainen / Yle

Terveystrendi näkyy myös oluen vahvuudessa.

Vähän alkoholia sisältävien oluiden suosio kasvaa koko ajan. Matala-alkoholisen oluen eli ykkösoluen vahvuus on 0,6 - 4,4 prosenttia.

Panimoliitto kertoo, että myynti on noussut noin 8 prosenttia. Oluen valmistajat ovat huomanneet suosion. Siksi ne parantavat panimotekniikkaa ja kehittävät uusia ykkösoluita.

Muutos näkyy myös ravintoloissa. Asiakkaat hakevat makuelämyksiä, ei niinkään humaltumista.

Kesäaika alkaa

Veistos joka tehty kelloista.
Kuva: Ian Langsdon / EPA

Ensi yönä eli sunnuntain vastaisena yönä alkaa kesäaika. Kelloja siirretään tunti eteenpäin yöllä kello 3.

Euroopan komissio on ehdottanut, että kellojen siirteleminen lopetetaan. Europarlamentaarikot ovat päättäneet, että siirtely loppuu vuoden 2021 jälkeen. EU-maiden pitää päättää, siirtyvätkö ne pysyvään kesäaikaan vai talviaikaan.

Siihen asti kelloja siirretään maaliskuussa ja lokakuussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä