Lauantai 30.4.2022
Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".
1.Mitä juhlaa vietetään tänä viikonloppuna?
Oikea vastaus:
Vappua.
2.Miksi juhla on tänä vuonna erityisen kiva?
Oikea vastaus:
Vappua saa taas viettää yhdessä samalla tavalla kuin ennen koronaa.
3.Mikä on Havis Amanda eli Manta?
Oikea vastaus:
Se on patsas Helsingin kauppatorilla.
4.Mitä Mantalle tapahtuu 30.4. klo 18?
Oikea vastaus:
Se saa ylioppilaslakin.
5.Mitä perussuomalaiset päätti puolustusliitto Natosta?
Oikea vastaus:
Puolue päätti, että se kannattaa Suomen Nato-jäsenyyttä.
6.Miksi Natosta keskustellaan Suomessa juuri nyt?
Oikea vastaus:
Ukrainan sodan takia.
7.Milloin Suomi päättää, hakeeko se Naton jäsenyyttä?
Oikea vastaus:
Ehkä jo toukokuussa.
8.Mitä uusi tupakkalaki kieltää?
Oikea vastaus:
Se kieltää tupakoinnin leikkipuistoissa ja uimarannoilla.
9.Miksi tupakkalakiin tuli uusia määräyksiä?
Oikea vastaus:
Näin halutaan suojella lapsia tupakansavulta.
10.Missä päin maailmaa on nyt tosi kuumaa?
Oikea vastaus:
Etelä-Aasian Intiassa ja Pakistanissa.
11.Kuinka korkea lämpötila siellä on?
Oikea vastaus:
Yli 40 astetta.
12.Mitä näin korkea lämpötila aiheuttaa ihmisille?
Oikea vastaus:
Terveysongelmia.
13.Mikä pahentaa tilannetta?
Oikea vastaus:
Tulipalot kaatopaikoilla.
14.Minkälaista on Suomen sää?
Oikea vastaus:
Viileää. Lämpötila on 5-10 astetta.