Lauantai 30.5.2020 (radio)


Kotimaanmatkat

Kuvassa on näkymä Hankoon.
Suomessa on paljon hyviä matkakohteita. Kuvassa on Hangon kaupunki. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomalaiset voivat taas matkustella kotimaassa eli eri puolilla Suomea. Hallitus sanoi perjantaina, että matkustelu kotimaassa on jo turvallista.

Keväällä hallitus pyysi, että suomalaiset eivät tee turhia kotimaanmatkoja koronan takia. Silloin pelättiin, että koronavirus leviää matkustajien mukana.

Nyt hallitus sanoo, että kotimaanmatkat eivät levitä koronavirusta. Ihmisten pitää kuitenkin noudattaa koronaohjeita myös matkoilla. Hyvä käsihygienia ja turvavälit ovat tärkeitä.

Kreikka

Ravintolan työntekijä mittaa pöytien välistä etäisyyttä Ateenassa.
Myös Kreikan ravintoloissa noudatetaan turvavälejä. Kuva: Kostas Tsironis / EPA

Kreikka alkaa päästää maahan turisteja.

Kreikka avautuu 2 viikon kuluttua. Kreikka on ollut kiinni koronan takia.

Kreikka kertoi perjantaina, mistä maista turisteja saa tulla. Yksi maista on Suomi.

Suomalaiset voivat siis pian matkustaa Kreikkaan. Suomen hallitus kuitenkin sanoo, että suomalaisten ei ole vielä hyvä matkustaa ulkomaille.

Päättäjäiset

Koululaiset hakivat todistuksensa Helsingissä 30. toukokuuta.
Koululaiset saivat tänä vuonna todistukset ilman isoja päättäjäisjuhlia. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Lauantaina on vietetty koulujen päättäjäisiä.

Koronan takia isoja juhlia ei ole järjestetty. Monissa kouluissa juhlat on siirretty syksyyn.

Lauantaina juhlittiin vain pienissä ryhmissä tai etäyhteyden avulla.

Tänä keväänä valmistui 25 000 uutta ylioppilasta ja 47 000 opiskelijaa valmistui ammattiin.

Peruskoululaiset pääsivät kesälomalle epätavallisen kevätlukukauden jälkeen. Koronan takia suurin osa oppilaista sai etäopetusta noin 2 kuukauden ajan.

Hyttyset

Hyttysiä ihmisen iholla.
Hyttyset imevät verta. Kuva: AOP

Lappiin voi tulla tänä kesänä paljon hyttysiä. Näin arvioi tutkija Jukka Salmela.

Hyttysiä tulee paljon, koska talvella on ollut paljon lunta ja Lapissa on nyt kosteaa.

Hyttysen toukat voivat hyvin kosteassa luonnossa. Toukat kehittyvät lammikoissa.

Toukat kehittyvät Lapissa vielä pari viikkoa. Niistä tulee hyttysiä vähän ennen juhannusta.

Pienet hyttyset voivat olla iso kiusa ihmisille. Ne imevät ihmisen verta. Jos hyttysiä on paljon, ihmisten on vaikea olla ulkona.

Sää

Ihmiset nauttivat lämpimästä päivästä Ispoisten uimarannalla Turussa tiistaina.
Nyt on hyvä ulkoilusää. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Viikonloppu on lämmin. Lauantaina lämpötila oli Etelä-Suomessa noin 20 astetta, ja sunnuntaina on vielä vähän lämpimämpää.

Maanantaina lämpötila on Länsi-Suomessa jopa yli 25 astetta. Itä-Suomessa on viileämpää, ja siellä lämpötila voi olla maanantaina alle 15 astetta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä