Lauantai 30.7.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi osa suomalaisista autoilee vähemmän?

Oikea vastaus:

Bensa on tosi kallista.

2.Paljonko bensan kulutus on vähentynyt viime vuoden kesästä?

Oikea vastaus:

10 prosenttia.

3.Miksi bensan hintaa on vaikea ennustaa?

Oikea vastaus:

Taloudessa tapahtuu nyt monia muutoksia.

4.Millaisia potilaita tuodaan Ukrainasta Eurooppaan?

Oikea vastaus:

Potilaita, joilla on sotavamma.

5.Miksi tilanne on vaikea Ukrainan sairaaloissa?

Oikea vastaus:

Sodan takia potilaita on paljon. Lisäksi Venäjä on pommittanut sairaaloita.

6.Kuinka kauan sota Ukrainassa on jo kestänyt?

Oikea vastaus:

Yli 5 kuukautta.

7.Miksi Savonlinnan liikenneonnettomuus oli tosi surullinen?

Oikea vastaus:

Onnettomuudessa kuoli 3 noin 20-vuotiasta nuorta.

8.Mikä on ehkä vaikuttanut onnettomuuteen?

Oikea vastaus:

Auto ajoi ehkä liian kovaa sateessa.

9.Missä päin USA:ta on tulvia?

Oikea vastaus:

Kentuckyssa.

10.Mitä surullista on kerrottu tulvien uhreista?

Oikea vastaus:

Kuolleiden joukossa on myös lapsia.

11.Onko sunnuntaina samanlainen sää koko Suomessa?

Oikea vastaus:

Ei ole. Etelässä on poutaa, mutta pohjoisessa sataa vettä.

12.Kylmeneekö sää ensi viikon alussa?

Oikea vastaus:

Ei kylmene. Etelästä tulee Suomeen lämpimämpää ilmaa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä