Lauantai 31.10.2015

Venäläinen lentokone on syöksynyt maahan Egyptissä

Lentoturman uhrin omainen itki lentokentällä Pietarissa 31. lokakuuta.
Lentoturman uhrin omainen itki lentokentällä Pietarissa. Onnettomuudessa kuoli yli 200 ihmistä. Kuva: Anatoly Maltsev / EPA

Venäläinen matkustajakone on syöksynyt maahan Siinain niemimaalla Egyptissä.

Kone oli matkalla Egyptistä Venäjälle. Pienen venäläisyhtiön koneessa oli yli 200 matkustajaa ja seitsemän (7) hengen miehistö. Kaikki kuolivat onnettomuudessa. Lähes kaikki matkustajat olivat Venäjän kansalaisia.

Alustavan tutkimuksen mukaan onnettomuuden syy on tekninen vika.  Lentoyhtiö kertoo, että koneen lentäjä oli kokenut. Kone oli 18 vuotta vanha. Venäjällä kerrotaan sosiaalisessa mediassa, että kone oli hyvin huonossa kunnossa.

Venäjä aloittaa oman rikostutkinnan matkustajakoneen maahansyöksystä. Pietarin lentokentälle on perustettu kriisipiste uhrien läheisiä varten. Sunnuntai on Venäjällä kansallinen surupäivä onnettomuuden takia.

Bukarestissa on ollut paha tulipalo yökerhossa

Ensihoitaja rauhoittelee yökerhopalon uhrin omaista sairaalan käytävällä Bukarestissa, Romaniassa.
Ensihoitaja rauhoittelee yökerhopalon uhrin omaista sairaalan käytävällä Bukarestissa. Kuva: Robert Ghement / EPA

Ainakin 27 ihmistä on kuollut yökerhopalossa Romanian pääkaupungissa Bukarestissa. Loukkaantuneita on melkein 200. Suuri osa uhreista on teini-ikäisiä.

Palo syttyi perjantain ja lauantain välisenä yönä. Yökerhossa oli rock-konsertti, ja lavalla käytettiin pyrotekniikkaa eli tulitehosteita.

Romanian sisäministeri on kutsunut hallituksen hätäkokoukseen palon takia.

Kaksi ihmistä on kuollut tasoristeysonnettomuudessa

kartta
Henkilöauton ja junan törmäyksessä kuoli kaksi ihmistä. Auto törmäsi matkustajajunan veturiin Kokemäen ja Harjavallan rajalla aikaisin aamulla. Kuva: Yle

Satakunnassa kaksi ihmistä on kuollut tasoristeysonnettomuudessa. Onnettomuus sattui lauantaiaamuna, kun henkilöauto ja matkustajajuna törmäsivät tasoristeyksessä.

Junan kuljettaja ja matkustajat eivät loukkaantuneet turmassa.

Rata oli monta tuntia kiinni, mutta se saatiin avattua liikenteelle illalla. Kaikki junat Porin ja Tampereen välillä korvattiin linja-autoilla.

Pyhäinpäivän muistolehto voi olla myös netissä

Kuva sivustolta sytytakynttila.fi.
Surua voi osoittaa myös virtuaalisissa muistolehdoissa. Kaikilla ei ole mahdollisuutta mennä pyhäinpäivänä läheistensä haudalle. Kuva: Yle

Lauantaina on vietetty pyhäinpäivää. Suomessa pyhäinpäivänä on tapana viedä kynttilöitä tai kukkia kuolleiden läheisten haudoille. Tapa yleistyi Suomessa toisen maailmansodan jälkeen.

Pyhäinpäivänä kuolleita läheisiä voi muistaa myös netissä.  Kaikki eivät pääse viemään kynttilää hautausmaalle. Silloin kynttilän voi sytyttää netissä.

Suomalaisia virtuaalisia muistolehtoja on jo useita. Esimerkiksi sytytakynttila.fi-sivusto on toiminut vuodesta 2001 alkaen.  Nyt sivustolla palaa jo 700 000 muistokynttilää. Monelle ihmiselle virtuaalinen sureminen netissä on yhtä merkittävää kuin hautausmaalle meneminen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä