Lauantai 31.12.2022 (radio)

Paavi Benedictus

Paavi Benedictuksen kuva kirkossa.
Kuva: Michael Folmer / AOP

Katolisen kirkon entinen johtaja, paavi Benedictus on kuollut. 95-vuotias paavi kuoli aamupäivällä Vatikaanissa. 

Benedictus jätti paavin tehtävän vuonna 2013, koska hän ei ollut terve. Benedictus oli 1. paavi 600 vuoteen, joka ei jatkanut paavin virassa kuolemaan saakka.

Paavi Benedictus syntyi Saksassa ja hänen nimensä oli Joseph Ratzinger. Hänestä tuli paavi Benedictus keväällä 2005.

Tällä hetkellä paavi on argentiinalainen Franciscus.

Uusi vuosi

Ilotulitteita myynnissä.
Kuva: Matti Myller / Yle

Uutta vuotta juhlitaan eri puolilla maailmaa. 

Vuosi 2023 alkoi ensin Tyynenmeren saarilla Kiribatilla ja Samoalla. Vuosi vaihtui saarivaltioissa kello 12 Suomen aikaa. Australiassa ja Uudessa-Seelannissa oli isot ilotulitukset, kun vuosi vaihtui.

Helsingin kaupunki peruu uuden vuoden ilotulitukset, koska sää on tuulinen. Monessa muussa Suomen kaupungissa ilotulitus järjestetään. 

Ihmiset saavat ampua omia ilotulitteita kello 18 ja 02 välisenä aikana. Moni kaupunki on kuitenkin rajoittanut alueita, joilla ilotulitteita saa ampua.

Helsingissä Kansalaistorilla järjestettävää uudenvuodenjuhlaa voi seurata suorana lähetyksenä TV1:ssä ja Yle Areenassa kello 22.50 alkaen.

Sanna Marin

Profilbild av Sanna Marin.
Kuva: Nicolas Economou/NurPhoto/Shutterstock/All Over Press

Pääministeri Sanna Marin on lähettänyt uuden vuoden tervehdyksen. Hän sanoo, että Suomen päätös liittyä sotilasliitto Natoon oli hyvä. Marinin mielestä Suomen asema on parantunut. 

Pääministeri Sanna Marin myös kehotti kaikkia ihmisiä äänestämään kevään eduskuntavaaleissa.

Helsingin pörssi

Grafiikka näyttää, kuinka Helsingin pörssin yleisindeksi OMXHPI on kehittynyt vuonna 2022. Indeksi oli laskussa jo alkuvuodesta ja romahti etenkin Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Loppuvuodesta indeksi on hieman palautunut.
Kuva: Silja Viitala / Yle, grafiikka: Samuli Huttunen / Yle

Helsingin pörssissä osakekurssit laskivat vuoden 2022 aikana keskimäärin noin 16 prosenttia. Suomalaisista firmoista vaikeuksissa olivat esimerkiksi Nokian Renkaat ja Fortum. Nokian Renkaiden osake halpeni vuonna 2022 yli 70 prosenttia ja Fortumin runsaat 40 prosenttia. 

Osakkeiden kursseihin ovat vaikuttaneet esimerkiksi Venäjän hyökkäys Ukrainaan sekä tavaroiden ja palveluiden hintojen nousu.

Sää

Moottoritien yllä sähköiset taulut kertovat säätiedot.
Kuva: Heini Rautoma / Yle

Sää on sunnuntaina Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa poutainen. Monin paikoin paistaa aurinko.. Maan pohjoisosassa on pilvistä ja monin paikoin sataa yhä lunta. 

Lämpötila on +1 ja -5 asteen välillä.

Maanteillä ajokeli on huono tai tosi huono lähinnä maan itä- ja pohjoisosissa. Jalkakäytävät ovat monin paikoin liukkaita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä