Lauantai 31.3.2018 (radio)

Liikaa lunta katoilla

Vanhan kaupan katto romahtanut
Entisen kaupan katto romahti Joensuussa lauantaina. Kuva: Yle / Tapio Laakkonen

Pohjois-Karjalassa on romahtanut eilen ja tänään yhteensä kolme kattoa.

Katoilla on niin paljon lunta, että ne eivät kestä. Lauantaina romahti ruokakaupan katto Joensuussa. Perjantaina Nurmeksessa ja Kontiolahdella putosi alas varaston katto. Kukaan ei ole loukkaantunut onnettomuuksissa.

Pelastuslaitos suosittelee, että ihmiset käyvät pudottamassa lunta pois katoilta Itä-Suomessa.

Maanantaina vaarallinen keli

lumipyryä turuntiellä
Maanantaina voi sataa lunta jopa 20 senttiä Etelä-Suomessa. Kuva: Heikki Saukkomaa

Helsingin pelastuslaitos suosittelee, että ihmiset palaavat kotiin pääsiäislomalta jo sunnuntaina.

Monilla on vielä maanantaina vapaapäivä, mutta silloin Etelä- ja Keski-Suomessa on tosi huono ajokeli. Lunta sataa paljon ja tuulee kovaa. Etelä-Suomeen sataa maanantaina ehkä jopa 20 senttiä lunta. Maantiellä täytyy ajaa hitaasti ja varovasti.

Mökkivero nousee

kesämökki järven rannalla
Kesämökkivero on keskimäärin noin 250 euroa vuodessa. Kuva: Jari Hautalan kotialbumi

Kesämökkivero on noussut paljon 2000-luvulla.

Esimerkiksi Raaseporissa ja Porvoossa mökistä täytyy maksaa kiinteistöveroa noin 500 - 600 euroa vuodessa. Koko Suomen keskiarvo on noin 250 euroa vuodessa.

Kunnat ovat keränneet mökkiveroa vajaat 30 vuotta. Nyt kunnat keräävät sitä noin kolminkertaisesti alkuun verrattuna.

Malala kävi kotona

Malala Yousafzai
Malala Yousafzai. Kuva: Sashenka Gutierrez / EPA

Nobelin rauhanpalkinnon voittaja, pakistanilainen Malala Yousafzai on palannut kotikaupunkiinsa.

Yousafzai on Mingoran kaupungissa nyt ensimmäistä kertaa sen jälkeen kuin häntä ammuttiin siellä. Äärijärjestö Talebanin asemies ampui 15-vuotiasta tyttöä päähän vuonna 2012. Yousafzai loukkaantui vakavasti.

Malala Yousafzai tunnetaan maailmalla siitä, että hän puolustaa tyttöjen koulunkäyntiä ja muita lasten oikeuksia. Hän sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 2014, nuorempana kuin kukaan muu.

Malala Yousafzai vierailee kotimaassa Pakistanissa neljä päivää. Mingorassa hän kävi entisessä kodissa ja tapasi lapsuudenystäviä.

Lisää tietoja viisuminhakijoista

Yhdysvaltain Suomen suurlähetystön viisumiohjeistus tietokoneen näytöllä.
Yhdysvallat tiukentaa viisumin saantia. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Yhdysvallat aikoo vaatia lähes kaikilta viisuminhakijoilta tietoja sosiaalisen median käytöstä.

Yhdysvaltojen ulkoministeriö ehdottaa, että viisuminhakijalta vaaditaan lista sosiaalisen median palveluista, joita hän käyttää. Lisäksi häneltä kysytään kaikki puhelinnumerot, sähköpostiosoitteet ja ulkomaanmatkat 5 vuoden ajalta. Tarkoituksena on esimerkiksi löytää ääriliikkeiden kannattajat.

Uusi käytäntö koskee arviolta yli 10:tä miljoonaa ihmistä joka vuosi. Suomalaiset matkailijat eivät tarvitse viisumia Yhdysvaltoihin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä