Lauantai 31.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Suomen koronatartunnat

Maskittomia nuoria aikuisia Tikkurila Festivaaleilla.
Koronatartuntoja on nyt paljon nuorilla. Kuva: Jussi Koivunoro / Yle

Koronatartuntojen määrä kasvaa Suomessa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi lauantaina, että Suomessa on melkein 800 uutta koronatartuntaa.

Uusia koronatartuntoja on löydetty paljon nuorilta. 2 viime viikon aikana noin 30 prosenttia uusista koronatartunnoista on löydetty 20-29 -vuotiailta.

Uusia koronatartuntoja on eniten Helsingin seudulla. Koronatartuntoja on paljon myös Tampereen seudulla ja Turun seudulla.

Helsingin koronatestipaikat

Terveystalon testauspisteellä koronatestiin jonotetaan seisten.
Tänä kesänä koronatesteihin on ollut ruuhkaa. Kuva: Marjukka Talvitie / Yle

Helsinkiin avataan uusia koronatestipaikkoja. Uudet koronatestipaikat tulevat Hartwall Arenalle ja Kamppiin. Ne avataan ensi viikolla.

Uusia koronatestipaikkoja tarvitaan, koska koronatesteihin on ruuhkaa. Koronatestiajan saa Helsingissä nyt noin 20 tunnin päähän.

Odotusaika lyhenee, kun uudet testipaikat avataan ja hoitohenkilökunnan kesälomat loppuvat.

Viron-matkat

Omakanta-palvelusta tulostettu koronatodistus rokotustietoineen.
Koronatodistuksen saa Omakanta-palvelusta, jonka osoite on kanta.fi. Kuva: Silja Viitala / Yle

Viro vaatii nyt koronatodistusta matkustajilta, jotka tulevat Suomesta. Syynä on se, että koronatartuntojen määrä on Suomessa kasvanut.

Koronatodistus kertoo, että matkustajalla on koronarokotukset tai negatiivinen koronatestitulos tai hän on sairastanut koronataudin.

Jos matkustajalla ei ole koronatodistusta, häntä odottaa Virossa koronatesti ja karanteeni.

Kahvin hinta

Työntekijä kerää kahvipapuja.
Brasilia tuottaa kahvia enemmän kuin mikään muu maa. Kuva: Igor do Vale / AOP

Raakakahvin hinta on noussut.

Raakakahvista valmistetaan paahtamalla kahvia, jota asiakkaat ostavat kaupasta. Siksi kahvin hinta voi nousta pian myös kaupoissa.

Raakakahvin hinta on noussut huonon sään takia. Esimerkiksi Brasilia voi menettää jopa 15 prosenttia kahvisadosta, koska maassa on ollut kuivaa ja kahviviljelmillä on ollut jopa pakkasta. Uutinen on huono, koska Brasilia on maailman suurin kahvintuottajamaa.

Kahvin hinta kiinnostaa suomalaisia, koska suomalaiset juovat kahvia eniten maailmassa. Suomalaiset kaupat yrittävät usein saada asiakkaita niin, että ne myyvät kahvia tarjoushintaan.

Sunnuntain sää

sääkartta

Sunnuntai on sateinen päivä. Sadekuuroja ja ukkoskuuroja tulee eri puolilla maata.

Maanantaina sateet vähenevät.

Lämpötila on etelässä noin 20 astetta ja pohjoisessa noin 15 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä