Lauantai 31.7.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Vieläkö koronatartuntoja tulee lisää?

Oikea vastaus:

Kyllä, lauantaina ilmoitettiin melkein 800 uutta tartuntaa.

2.Minkä ikäisillä koronatartuntoja on nyt paljon?

Oikea vastaus:

Nuorilla, 20-29 -vuotiailla.

3.Missä avataan Helsingin uudet koronatestipaikat?

Oikea vastaus:

Hartwall Arenalla ja Kampissa.

4.Milloin ne avataan?

Oikea vastaus:

Ensi viikolla.

5.Miksi Helsinkiin tarvitaan uusia koronatestipaikkoja?

Oikea vastaus:

Koronatesteihin on ruuhkaa.

6.Mitä pitää ottaa mukaan, jos matkustaa Suomesta Viroon?

Oikea vastaus:

Koronatodistus.

7.Miten raakakahvin hinta on muuttunut?

Oikea vastaus:

Se on noussut.

8.Mitä raakakahvista valmistetaan?

Oikea vastaus:

Siitä valmistetaan paahtamalla kahvia, jota myydään kaupoissa.

9.Mikä on vaikuttanut raakakahvin hintaan?

Oikea vastaus:

Brasilian sää.

10.Miksi kahvin hinta on suomalaisille tärkeä asia?

Oikea vastaus:

Suomalaiset juovat kahvia eniten maailmassa.

11.Onko sunnuntaina poutaa?

Oikea vastaus:

Ei ole. Sunnuntaina sataa vettä.

12.Mikä on lähipäivien lämpötila?

Oikea vastaus:

Etelässä noin 20 astetta ja pohjoisessa noin 15 astetta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä