Lauantai 3.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Matkailuautoja ostetaan paljon

Matkailuauto parkissa.
Matkailuatot ovat nyt hyvin suosittuja. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Matkailuajoneuvoja myydään nyt paljon Suomessa.

Matkailuautoja on rekisteröity lähes 40 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Asuntovaunuja on rekisteröity 60 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019 eli ennen koronaa.

Matkailuautoja on pian enemmän kuin asuntovaunuja.

Suomessa on matkailuautoja eniten Euroopassa, kun määrää verrataan asukaslukuun.

Turvakoteja on liian vähän

Lapsipehreille suunnatussa turvakotihuoneessa on mm pinnasänky ja lastenhoitopöytä
Lapsiperheille suunnatussa turvakotihuoneessa on esimerkiksi pinnasänky ja lastenhoitopöytä. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Monilla on liian pitkä matka turvakotiin, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Turvakodissa saa apua jokainen, joka on kokenut väkivaltaa tai sen uhkaa. Turvakodit ovat auki koko ajan vuoden joka päivä.

Koska turvakoteja on liian vähän, avuksi toivotaan etäturvakoteja. Tarve on suurin Pohjois-Suomessa.

Etäturvakoti tarkoittaa sitä, että esimerkiksi terveyskeskuksen yhteydessä on tilat ja henkilökuntaa, joka auttaa.

Suomen ainoa etäturvakoti on Kajaanissa, ja sen keskusyksikkö on Oulun turvakoti.

Suomen pohjoisin turvakoti on Rovaniemellä. Sinne on Utsjoelta noin 500 kilometriä. Utsjoki on Suomen pohjoisin kunta.

Turvakotilaki ja Istanbulin sopimus sanovat, että turvakoteihin pitää päästä helposti. Istanbulin sopimus sääntelee väkivaltaa ja lähisuhdeväkivaltaa, joka kohdistuu naisiin.

Pyöräilyssä on vaaroja

Heikki Mäkelä pyöräilee.
Suomen maanteillä ei ole turvallisia pyöräteitä. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Pyöräilijöiden ja autojen vaaratilanteita on yhä enemmän. Pyöräilyn suosio kasvaa, ja maantiet ovat kapeita.

Onnettomuusriski on suurin, kun auto ohittaa pyörää. Autoilijat ohittavat pyöräilijän Suomessa usein laittoman läheltä. Suomen Pyöräilyliitto vaatii lakiin tarkennusta.

Liitto sanoo, että monissa Euroopan maissa laissa on vähintään 1,5 metrin etäisyys ohitukseen. Liitto haluaa Suomeen samanlaisen lain.

Helsinki Pride huipentui konsertissa

Pride-kulkueen osanottajia.
Koronan takia tällaista Pride-kulkuetta ei tänä vuonna voitu järjestää. Kuva: Teemu Silván / Yle

Suomen suurin ihmisoikeustapahtuma Helsinki Pride on huipentunut virtuaaliseen konserttiin.

Yle Teema näytti konsertin suorana iltapäivällä. Sen voi katsoa Areenasta myös jälkeenpäin. Konsertin esiintyjiä olivat esimerkiksi Sanni, Yeboyah ja Benjamin.

Pride-viikolla muistetaan tänä vuonna erityisesti sitä, että homoseksuaalisuus poistettiin Suomessa tautiluokituksesta 40 vuotta sitten. Rikoslaista homoseksuaalisuus poistettiin 50 vuotta sitten.

Koronan vuoksi Pride-viikon tapahtumat on järjestetty enimmäkseen virtuaalisesti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä