Lauantai 3.7.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka paljon enemmän matkailuautoja on rekisteröity Suomessa tänä vuonna verrattuna vuoteen 2019?

Oikea vastaus:

Lähes 40 prosenttia enemmän.

2.Paljonko nousua on asuntovaunujen määrässä?

Oikea vastaus:

60 prosenttia.

3.Kuinka paljon enemmän matkailuautoja on rekisteröity Suomessa tänä vuonna verrattuna vuoteen 2019?

Oikea vastaus:

Lähes 40 prosenttia enemmän.

4.Millainen on turvakoti?

Oikea vastaus:

Turvakodissa saa apua, jos on kokenut väkivaltaa tai sen uhkaa. Turvakodit ovat auki koko ajan.

5.Missä päin Suomea on suurin tarve turvakodeille?

Oikea vastaus:

Pohjois-Suomessa.

6.Missä on Suomen pohjoisin turvakoti?

Oikea vastaus:

Rovaniemellä.

7.Mikä on Suomen pohjoisin kunta?

Oikea vastaus:

Utsjoki

8.Miksi pyoräily maanteillä on usein vaarallista?

Oikea vastaus:

Maantiet ovat kapeita.

9.Milloin onnettomuusriski on pyöräilyssä suurin?

Oikea vastaus:

Silloin kun auto ohittaa pyörää.

10.Mikä on Helsinki Pride?

Oikea vastaus:

Suomen suurin ihmisoikeustapahtuma.

11.Milloin homoseksuaalisuus poistettiin Suomessa tautiluokituksesta?

Oikea vastaus:

40 vuotta sitten.

12.Koska se poistettiin rikoslaista?

Oikea vastaus:

50 vuotta sitten.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä