Lauantai 4.11.2017 (radio)

Vanhustyöntekijän rikosrekisteri halutaan selvittää

vanha nainen pyörätuolissa
Vanhusjärjestöt haluavat parantaa vanhusten turvallisuutta ja estää rikollisten pääsyn töihin kotihoitoon. Kuva: Pixabay

Suomessa mietitään, miten vanhusten turvallisuutta kotona voidaan parantaa. Suomessa vanhat ihmiset asuvat jo usein omassa kodissa. He saavat kotiin apua kotipalvelun työntekijöiltä.

Vanhusjärjestöt haluavat nyt, että Suomessa tarkastetaan, ovatko kotipalvelun työntekijät tehneet rikoksia, eli onko heillä rikosrekisteri. Järjestöjen mielestä se parantaa vanhusten turvallisuutta. Ne haluavat, että rikolliset eivät pääse vanhusten koteihin. 

Nykyään rikosrekisteri tarkastetaan Suomessa niiltä, jotka tekevät työtä lasten kanssa.

Suomeen suuri sotaharjoitus

Ruotsalaisia sotilaita harjoittelemassa Skovdessa torstaina.
Ruotsissa järjestettiin tänä vuonna Aurora 17-sotaharjoitus. Suomen harjoitus aikoo olla ainakin yhtä suuri. Kuva: Bjorn Larsson Rosvall / TT / EPA-EFE

Suomi aikoo järjestää suuren kansainvälisen sotaharjoituksen. Suomen puolustusministeri Jussi Niinistö sanoo, että Suomen täytyy harjoitella, miten muut maat voivat auttaa Suomea, jos tulee esimerkiksi sota.

Ministeri Niinistö toivoo, että Suomen harjoitukseen tulee mukaan monia maita. Kerrotaan, että mukaan tulevat ainakin Ruotsi ja USA. Arvioidaan, että suuri sotaharjoitus voidaan järjestää esimerkiksi vuonna 2020.

Ruotsissa oli tänä vuonna suuri sotaharjoitus, jonka nimi oli Aurora 17. Suomen harjoituksesta yritetään tehdä ainakin yhtä suuri kuin Ruotsin harjoituksesta.

USA:n puolustusministeri Suomeen

James Mattis
Yhdysvaltain puolustusministeri James Mattis. Kuva: Christian Bruna / EPA

USA:n puolustusministeri tulee ensi viikolla Suomeen. Puolustusministeri James Mattis tulee Suomeen kokoukseen, jossa puhutaan esimerkiksi Pohjois-Euroopan turvallisuudesta.

Kokoukseen osallistuu monta maata. Mukana ovat Pohjoismaat, Baltian maat, Hollanti, Britannia, Puola ja Saksa. Puolustusministeri Mattis tapaa myös Suomen presidentin Sauli Niinistön.

James Mattis on 67 vuotta vanha. Hän on entinen kenraali. Mattis on ollut sodassa esimerkiksi Irakissa ja Afganistanissa.

Kevin Spacey sai seksisyytöksiä

Kevin Spacey
Kevin Spacey on esittänyt USA:n presidenttiä House of Cards-sarjassa. Kuva: AOP

Maailmalla puhutaan nyt paljon kuuluisasta amerikkalaisesta näyttelijästä. Internetin suuri viihdeyhtiö Netflix ei halua enää tehdä töitä näyttelijä Kevin Spaceyn kanssa.

Spacey on ollut suuri tähti Netflixin presidenttisarjassa House of Cards. Moni sarjan miestyöntekijä sanoo, että Spacey on häirinnyt heitä seksuaalisesti.

Seksisyytöksiä on myös lisää. Esimerkiksi Britannian poliisi tutkii seksiväitteitä. Väitetään myös, että 30 vuotta sitten Spacey yritti saada juhlissa seksiä 14-vuotiaalta pojalta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Neljä lasta vihreässä pahvi-ikkunassa, jonka reunoille on askarreltu pahvisia sydämiä.

1.Zürich 2.Dubai 3. Vancouver 4.Kos 5.Tartto 6.Varsova 7.Tokio 8.Basel 9.Cambridge 10.Perth 11.Kiel 12.Singapore 13.Dublin 14.Limassol 15.Piilaakso 16.Barcelona 17.Kuala Lumpur 18.Rethymnon 19.Teksas 20.Wroclaw 21.Croydon

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä