Lauantai 4.1.2020 (radio)
Teknologiateollisuuden sopimus

Teknologiateollisuuden uusi työehtosopimus on hyväksytty. Työnantajat ja työntekijät hyväksyivät sopimuksen lauantaina.
Teknologiateollisuuden uusi sopimus nostaa palkkoja. Palkat paranevat yli 3 prosenttia 2 vuoden aikana.
Teknologiateollisuuden sopimus koskee noin 100 000 työntekijää. He tekevät esimerkiksi tietotekniikkaa ja koneita.
Muut alat ottavat esimerkkiä tärkeän teknologiateollisuuden sopimuksesta ja palkankorotuksista. Siksi teknologiateollisuuden neuvotteluja seurataan tarkasti.
Huoli-ilmoitukset
Vanhuksista tehdään huoli-ilmoituksia enemmän kuin ennen. Ilmoituksen tekijä on huolissaan vanhuksesta, joka ehkä tarvitsee apua.
Huoli-ilmoituksen voi tehdä kuka vain. Tavallisesti ilmoituksen tekijä on vanhuksen sukulainen, naapuri tai ystävä.
Ilmoituksen tekijä pelkää, että vanhus ei pysty huolehtimaan itsestään. Vanhus ei ehkä osaa esimerkiksi käydä kaupassa tai laittaa ruokaa.
Kun kunta saa huoli-ilmoituksen, sen pitää tutkia vanhuksen tilanne. Vanhukselle järjestetään apua, jos se on tarpeen.
Irakin tilanne

Irakin vaikea tilanne jatkuu. Irakin pääkaupungissa Bagdadissa oli lauantaina iso surumarssi.
Marssin osallistujat surivat iranilaista kenraalia Qassem Suleimania. He myös osoittivat mieltä amerikkalaisia vastaan.
Iranilainen Suleiman kuoli perjantaina iskussa, jonka USA teki Iranin naapurimaassa Irakissa. Iran on sanonut, että se kostaa Suleimanin kuoleman.
USA tappoi Suleimanin, koska hän oli amerikkalaisten mielestä vaarallinen. Presidentti Donald Trump sanoo, että Suleiman suunnitteli iskuja amerikkalaisia vastaan.
Irakissa on paljon amerikkalaisia sotilaita. He taistelevat Isis-terroristeja vastaan.
Lux Helsinki

Lux Helsinki on alkanut. Lux Helsinki on valotaidefestivaali. Se tuo valoa keskelle pimeää talvea.
Lux Helsinki esittelee yleisölle 9 valotaideteosta Helsingin keskustassa. Teokset ovat reitillä, joka kulkee Senaatintorilta Helsingin kaupunginteatterille.
Lisäksi Lux Helsinkiin kuuluu 6 valotaideteosta eri puolilla Helsinkiä. Valotaiteeseen voi tutusta esimerkiksi Itäkeskuksen Stoassa.
Lux Helsinki jatkuu ensi keskiviikkoon asti.