Lauantai 4.1.2020 (radio)


Teknologiateollisuuden sopimus

Teknologiateollisuuden ja Teollisuusliiton väliset työehtosopimusneuvottelut Helsingissä torstaina 2. tammikuuta
Teknologiateollisuuden neuvottelut onnistuivat. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Teknologiateollisuuden uusi työehtosopimus on hyväksytty. Työnantajat ja työntekijät hyväksyivät sopimuksen lauantaina.

Teknologiateollisuuden uusi sopimus nostaa palkkoja. Palkat paranevat yli 3 prosenttia 2 vuoden aikana.

Teknologiateollisuuden sopimus koskee noin 100 000 työntekijää. He tekevät esimerkiksi tietotekniikkaa ja koneita.

Muut alat ottavat esimerkkiä tärkeän teknologiateollisuuden sopimuksesta ja palkankorotuksista. Siksi teknologiateollisuuden neuvotteluja seurataan tarkasti.

Huoli-ilmoitukset

Vanhan miehen kädet
Vanhus ei aina osaa itse ilmoittaa, että hän tarvitsee apua. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Vanhuksista tehdään huoli-ilmoituksia enemmän kuin ennen. Ilmoituksen tekijä on huolissaan vanhuksesta, joka ehkä tarvitsee apua.

Huoli-ilmoituksen voi tehdä kuka vain. Tavallisesti ilmoituksen tekijä on vanhuksen sukulainen, naapuri tai ystävä.

Ilmoituksen tekijä pelkää, että vanhus ei pysty huolehtimaan itsestään. Vanhus ei ehkä osaa esimerkiksi käydä kaupassa tai laittaa ruokaa.

Kun kunta saa huoli-ilmoituksen, sen pitää tutkia vanhuksen tilanne. Vanhukselle järjestetään apua, jos se on tarpeen.

Irakin tilanne

Surusaattue.
Ihmisiä surumarssilla Bagdadissa lauantaina. Kuva: Sabah Arar / AFP

Irakin vaikea tilanne jatkuu. Irakin pääkaupungissa Bagdadissa oli lauantaina iso surumarssi.

Marssin osallistujat surivat iranilaista kenraalia Qassem Suleimania. He myös osoittivat mieltä amerikkalaisia vastaan.

Iranilainen Suleiman kuoli perjantaina iskussa, jonka USA teki Iranin naapurimaassa Irakissa. Iran on sanonut, että se kostaa Suleimanin kuoleman.

USA tappoi Suleimanin, koska hän oli amerikkalaisten mielestä vaarallinen. Presidentti Donald Trump sanoo, että Suleiman suunnitteli iskuja amerikkalaisia vastaan.

Irakissa on paljon amerikkalaisia sotilaita. He taistelevat Isis-terroristeja vastaan.

Lux Helsinki

lyhtypuisto
Helsingissä on nyt valotaidetta. Kuva: LUX Helsinki

Lux Helsinki on alkanut. Lux Helsinki on valotaidefestivaali. Se tuo valoa keskelle pimeää talvea.

Lux Helsinki esittelee yleisölle 9 valotaideteosta Helsingin keskustassa. Teokset ovat reitillä, joka kulkee Senaatintorilta Helsingin kaupunginteatterille.

Lisäksi Lux Helsinkiin kuuluu 6 valotaideteosta eri puolilla Helsinkiä. Valotaiteeseen voi tutusta esimerkiksi Itäkeskuksen Stoassa.

Lux Helsinki jatkuu ensi keskiviikkoon asti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.05.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä