Lauantai 4.12.2021 (radio)


Suomen omikrontapaukset

Testitikku hoitajan kädessä.
Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomessa on nyt 7 koronatartuntaa, joiden syy on koronaviruksen omikronmuunnos.

Tartunnat ovat löytyneet eri puolilta Suomea, mutta ne kuuluvat samaan tartuntaketjuun.

Suomen omikrontapaukset eivät toistaiseksi ole pahoja. Ihmiset ovat saaneet vain pieniä oireita. He eivät ole joutuneet sairaalaan.

Viranomaiset seuraavat omikrontapauksia tarkkaan, koska omikronmuunnos löydettiin vasta vähän aikaa sitten.

Siksi omikronmuunnoksesta on vasta vähän tietoa. Vielä ei esimerkiksi tiedetä, kuinka hyvin koronarokotus suojaa omikronmuunnosta vastaan.

Koronarokotuksella vähän haittoja

Niko Torikkaa saa toisen koronarokotuksen, jonka antaa sairaanhoitaja Maroufian Pouye.
Kuva: Minna Rosvall / Yle

Koronarokotus aiheuttaa vain vähän haittoja.

Noin 1000 ihmistä on hakenut korvauksia koronarokotuksen haitoista Suomessa. He ovat saaneet koronarokotuksesta esimerkiksi kuumetta, tai heillä on ollut käsi kipeä rokotuksen jälkeen.

Vakavat haitat ovat tosi harvinaisia. Esimerkiksi vakavia allergiaoireita on saanut koronarokotuksesta 1 ihminen 100 000 ihmisen joukosta.

Terrorismiepäily

Aseita ja räjähteitä poliisin valokuvassa
Poliisi löysi miesryhmältä aseita. Kuva: Poliisi

Poliisi on kertonut epätavallisesta rikosepäilystä. Poliisi kertoi perjantaina, että ryhmä miehiä on ehkä suunnitellut terrorismirikoksia.

Oikeus on vanginnut miehet. Miehiä on 5, ja heidät vangittiin Satakunnassa, Länsi-Suomessa.

Poliisi löysi miehiltä aseita ja dynamiittia. Poliisi ei kuitenkaan kerro, minkälaista terroritekoa miehet suunnittelivat.

Poliisi sanoo, että miehet kuuluvat äärioikeistolaiseen ryhmään. He ovat noin 25-vuotiaita suomalaisia.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun poliisi epäilee äärioikeistolaista terrorismirikosta Suomessa.

Ruuan hinta

Asiakas ostoksilla ruokakaupassa.
Ruoka on kallistunut Suomessa hitaasti. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Ruoka kallistuu Suomessa hitaammin kuin muualla Euroopassa.

Lokakuussa ruoka kallistui Suomessa 1 prosentin, mutta muissa EU-maissa hinnat nousivat yli 2 prosenttia.

Esimerkiksi ruokaöljyjen ja ruokarasvojen hinnat ovat nousseet Suomessa paljon vähemmän kuin muissa EU-maissa.

Vaikka ruuan hinta on noussut Suomessa hitaammin kuin muissa EU-maissa, ruoka on Suomessa vielä selvästi kalliimpaa kuin muualla EU:ssa.

Pakkassää

sääkartta

Sää on nyt kylmää. Sunnuntaiyönä Lapissa voi olla 40 astetta pakkasta.

Sunnuntaina päivällä pakkasta on koko maassa 10 ja 30 asteen välillä. Lapissa pakkasta voi olla paikoin yli 30 astetta.

Tuuli vielä lisää kylmän tuntua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä