Lauantai 4.2.2017 (radio)

 

Rinne jatkaa SDP:n johtajana

Antti Rinne SDP:n puoluekokouksessa Lahdessa perjantaina.
SDP:n puoluejohtaja Antti Rinne. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Antti Rinne jatkaa SDP:n eli sosiaalidemokraattien puoluejohtajana.

SDP:llä on viikonloppuna puoluekokous Lahdessa. Rinne valittiin kokouksessa puoleen johtajaksi. Ehdokkaita oli 3.

Antti Rinne on ollut SDP:n puoluejohtaja vuodesta 2014. Rinne on 54-vuotias. Hänellä on lakimiehen eli juristin koulutus. Rinne on tehnyt aikaisemmin työtä työntekijöiden ammattiliitoissa.

Sosiaalidemokraattien SDP on vasemmistopuolue. Se on yksi Suomen suurista puolueista.

Riita matkustuskiellosta jatkuu USA:ssa

Donald Trump esittelee allekirjoittamaansa maahantulokieltoa valkoisessa talossa.
Trumpin määräykset aiheuttavat riitaa. Kuva: Mandel Ngan / AFP

USA:ssa jatkuu riita presidentti Donald Trumpin määräyksestä, joka kieltää 7 muslimimaan kansalaisten matkustamisen USA:han.

Tuomari James Robart on päättänyt, että presidentin määräystä ei väliaikaisesti noudateta. Tuomarin mielestä Trumpin määräys on laiton.

Presidentti Trump on sitä mieltä, että tuomari on väärässä. Presidentti sanoo, että tuomarin päätös pitää perua.

Trumpin määräys kielsi Iranin, Irakin, Libyan, Somalian, Sudanin, Syyrian ja Jemenin kansalaisten matkustamisen USA:han. Nyt monet lentoyhtiöt sanovat, että ne alkavat taas kuljettaa USA:han myös näiden maiden kansalaisia.

Finlandia-hiihto

Finlandia-hiihdon latutalkoot Tapanilassa tammikuussa 2017.
Vapaaehtoiset työntekijät panevat Finlandia-hiihdon latuja kuntoon. Kuva: Yle / Mikko Tuomikoski

Finlandia-hiihto alkoi lauantaina Lahdessa.

Finlandia-hiihdossa hiihtäjät hiihtävät eripituisia matkoja. Tänä vuonna järjestettiin myös 100 kilometrin hiihto, koska itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta. 100 kilometrin juhlamatkalle osallistui yli 400 hiihtäjää.

Finlandia-hiihtoon osallistuu paljon hiihdon harrastajia. Tänä vuonna hiihtäjiä on melkein 30 maasta. Finlandia-hiihtoja on järjestetty jo yli 40 vuotta.

Nyt syödään Runebergin torttuja

Runebergintorttuja.
Hillo ja sokerirengas koristavat runebergintorttua. Kuva: Olli Koski / Yle

Sunnuntaina vietetään Runebergin päivää. Päivän sankari on kirjailija ja Suomen kansallisrunoilija Johan Ludvig Runeberg. Hän eli 1800-luvulla.

Runebergin päivänä suomalaiset syövät Runebergin torttuja. Runebergin tortun päällä on vadelmahilloa, ja hillon ympärillä on rengas sokerista.

Runebergin vaimo, Fredrika Runeberg, leipoi melko samanlaisia torttuja jo yli 150 vuotta sitten. Tortut saivat nimen kirjailija Runebergin mukaan.

Sää kylmenee

Merisumu pakkanen Kaivopuisto Helsinki.
Etelä-Suomi saa vihdoin pakkasia. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Ensi viikolla on kylmää. Kylmimmät päivät ovat tiistai ja keskiviikko. Silloin Etelä-Suomessa voi olla noin 20 astetta pakkasta. Pohjois-Suomessa pakkasta on vähemmän.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Mies ottaa aurinkoa laiturilla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Baselin suomikoulun oppilaita.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Mies laittaa kirjaa hyllyyn kirjastossa.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä