Lauantai 4.2.2023 (radio)
Loviisan ydinvoimalaitos
Työ- ja elinkeinoministeriö ehdottaa, että Loviisan ydinvoimalaitos saa jatkoaikaa. Ministeriö ehdottaa, että Loviisan ydinvoimalaitos saa jatkaa 20 vuotta pitempään kuin aikaisemmin on sovittu.
Loviisan ydinvoimalaitoksen käyttöluvat ovat nyt voimassa noin vuoteen 2030 asti. Jos ydinvoimalaitos saa 20 vuotta jatkoaikaa, Loviisassa voidaan tuottaa ydinvoimaa eli atomivoimaa vuoteen 2050 asti.
Suomen hallitus päättää asiasta noin 2 viikon kuluessa.
Loviisan ydinvoimalaitos tuottaa noin 10 prosenttia Suomen sähköstä. Loviisan ydinvoimalaitoksen omistaja on energiafirma Fortum.
Ydinvoimalaitos rakennettiin Loviisaan yli 40 vuotta sitten. Ydinvoimalaitos on noin 90 kilometrin päässä Helsingistä.
Ranskan poliisi ja suomalainen tietomurtaja

Ranskasta on saatu uutta tietoa siitä, kuinka Ranskan poliisi otti kiinni suomalaisen miehen perjantaina. Epäillään, että mies on tehnyt tietomurron Suomessa.
Ranskalainen uutissivusto kertoo, että poliisi sai miehen kiinni sattumalta. Poliisi meni perjantaina asuntoon, jossa epäiltiin kotiväkivaltaa.
Poliisi ei nähnyt merkkejä väkivallasta, mutta löysi asunnosta suomalaisen miehen. Selvisi, että Suomen poliisi on määrännyt, että mies pitää ottaa kiinni.
Suomen poliisi epäilee, että mies murtautui psykoterapiakeskus Vastaamon tietojärjestelmään muutama vuosi sitten. Mies varasti ihmisten potilastietoja ja yritti ehkä kiristää rahaa tietojen avulla.
Emma-palkinnot

Perjantaina jaettiin musiikkialan Emma-palkinnot. Eniten Emma-palkintoja sai laulaja Bess.
Bess eli Essi Launimo sai 4 Emma-palkintoa. Bess oli esimerkiksi Vuoden artisti eli vuoden paras esiintyjä, ja Bessin laulu Ram pam pam oli Vuoden biisi.
Emma-palkintoja on jaettu jo 40 vuoden ajan. Palkinnot jaetaan isossa musiikkialan tapahtumassa Emma-gaalassa.
Chilen metsäpalot

Etelä-Amerikassa Chilessä on isoja metsäpaloja. Tuli on polttanut melkein 50 000 hehtaaria metsää.
Lisäksi tuli on polttanut taloja, ja monta ihmisiä on kuollut.
Metsäpalot alkoivat keskiviikkona. Metsäpalojen syy on kova helle.
Sää

Suomeen tulee sunnuntaina lumisateita. Päivällä sataa vähän lunta lännessä. Koko maassa on vähän pakkasta.
Maanantaina pakkanen heikkenee. Etelässä ja lännessä lämpötila voi nousta vähän plussan puolelle. Maanantai on suuressa osassa maata poutainen eli lunta ei enää sada.