Lauantai 4.4.2020 (radio)

Ravintolat menivät kiinni

Ravintolamme on suljettu toistaiseksi -ilmoitus karaokebaari Pataässän ovessa Helsingissä 2. huhtikuuta.
Ravintolan ovessa on lappu, jossa lukee, että ravintola on nyt kiinni. Kuva: Markku Ulander/ Lehtikuva

Ravintolat ovat sulkeneet ovet nyt lauantaina koronatilanteen takia. Ravintoloista ja kahviloista saa myydä ruokaa ja juomaa ihmisille mukaan, mutta ravintoloissa ei saa istua asiakkaita. Ravintoloiden pitää olla kiinni toukokuun loppuun saakka.

Sydänsairaat eivät uskalla mennä lääkäriin

Vuoronumerotaulu odotushuoneen seinällä.
Sydänpotilaita käy lääkärissä ja sairaaloissa vähemmän kuin aikaisemmin. Kuva: YLE / Heikki Haapalainen

Monet sydänsairaat ovat peruneet lääkäriaikoja koronatilanteen takia. Myös sairaaloiden sydänosastoilla on ollut vähemmän potilaita kuin aiemmin.

Moni sydänsairas ei uskalla mennä lääkäriin, jos siellä on muita ihmisiä tai kulkea bussilla, jossa on muita ihmisiä.

Lääkärit sanovat, että jos on sydänoireita, pitää mennä lääkäriin tai sairaalaan. Jos on sydänoireita, ei saa jäädä kotiin.

Kuntatyöntekijöiden palkkaneuvottelut eivät etene

Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala Paperiliiton ja Metsäteollisuuden työriidan sovittelussa valtakunnansovittelijan toimistolla Helsingissä 31. tammikuuta.
Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala sovittelee kunta-alan neuvotteluja. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Kuntatyöntekijöiden palkkaneuvottelut ovat pysähtyneet. Kuntatyöntekijöiden työehtosopimus päättyi viime tiistaina. Työntekijät ja työnantajat ovat neuvotelleet uudesta työehtosopimuksesta, mutta eivät ole päässeet sopimukseen.

Neuvotteluissa sovitaan esimerkiksi hoitajien ja opettajien palkoista. Kuntatyöntekijöiden palkkaneuvottelu koskee yli 400 000 kuntatyöntekijää.

Palkkaneuvottelu voi kestää monta kuukautta, koska koronatilanne vaikeuttaa sitä.

Veneilykausi alkaa aikaisin

Kuvassa moottoriveneen keula
Veneilemään pääsee Etelä-Suomessa tänä vuonna aikaisin. Kuva: Ville Viitamäki / Yle

Osa veneilijöistä on laskenut jo veneen vesille Etelä-Suomessa. Veneilykausi on mahdollista aloittaa Etelä-Suomessa nyt aikaisin, koska talvi on ollut lämmin. Meri ei ole jäässä.

Veneitä ei ole vielä paljon vesillä. Merivartiosto sanoo, että nyt ei ole hyvä aloittaa veneilyä, koska Suomessa on poikkeustila. Uudenmaan alueella on liikkumisrajoitus myös merialueella.

Merivartiosto valvoo merellä, että veneilijät eivät ylitä Uudenmaan rajaa.

Palmusunnuntaina virvotaan etänä

Pääsiäisnoita vitsakorin kanssa kadulla.
Palmusunnuntaina lapset pukeutuvat noidiksi ja koristelevat pajun oksia virpomaoksiksi. Tänä vuonna ei saa mennä ihmisten luokse virpomaan. Kuva: Antti Haanpää/Yle

Huomenna on palmusunnuntai. Palmusunnuntai on viikko ennen pääsiäistä. Palmusunnuntaina lapset pukeutuvat noidiksi ja virpovat esimerkiksi naapureille ja isovanhemmille.

Tänä vuonna ei saa mennä virpomaan ihmisten luo, että koronavirus ei tartu. Virpoa voi esimerkiksi videopuhelun kautta tai puhelimessa.

Kotona voi virpoa omia perheenjäseniä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä