Lauantai 4.5.2019 (radio)


Ruotsin pääministeri

Stefan Löfven Ylen Ykkösaamun haastattelussa.
Ruotsin pääministeri Stefan Löfven (oikealla) Ylen haastattelussa. Kuva: Johanna Östman / Yle

Ruotsin pääministeri kehuu ruotsalaista sotilaslentokonetta Jas Gripeniä. Pääministeri Stefan Löfven sanoo, että Jas Gripen on hyvä sotilaslentokone. Yle haastatteli Löfveniä lauantaina.

Suomi aikoo ostaa uusia sotilaslentokoneita. Jas Gripen on yksi vaihtoehto. Suomen hallitus päättää vuonna 2021, mitä koneita Suomi ostaa.

Ruotsin pääministeri sanoi, että Suomi tekee päätöksen itse. Suomen ja Ruotsin suhde ei huonone, jos Suomi ostaa koneet joltakin muulta maalta kuin Ruotsilta, Löfven sanoi.

Pääministeri Löfvenin mielestä Suomen ja Ruotsin sotilasyhteistyö on kuitenkin helpompaa, jos mailla on samanlaiset sotilaslentokoneet.

Ebola

Nainen pesi käsiään suojautuakseen ebolalta Mbandakassa viime vuoden toukokuussa.
Hyvä käsihygienia estää ebolan leviämistä. Kuva: EPA

Monet ovat sairastuneet ebolaan Kongon demokraattisessa tasavallassa, Afrikassa. Jo yli 1000 ihmistä on kuollut.

Ebola on virussairaus. Ebola-potilaalla on esimerkiksi kova kuume ja verenvuotoja.

Viranomaisten on vaikea pysäyttää ebolan leviämistä, koska alueella taistellaan.

Edellisen kerran Afrikassa oli paljon ebolaa vuosina 2014-2016. Silloin kuoli yli 11 000 ihmistä.

Thaimaan kuningas

Kuningas Maha Vajiralongkorn sai yli seitsemänkiloisen kruunun päähänsä lauantaina.
Thaimaan uusi kuningas sai päähän raskaan kruunun. Kuva: AFP

Thaimaan uusi kuningas Maha Vajiralongkorn on kruunattu. Kuninkaan päähän pantiin kruunu, joka painaa yli 7 kiloa.

Uusi kuningas aloitti tehtävässä jo vuonna 2016. Silloin kuoli Thaimaan edellinen kuningas Bhumipol.

Merimin oppikirja

Nainen kirja kädessään
Merim Al-Kharsani on kirjoittanut suomen oppikirjan. Kuva: Maria Nykänen / Yle

Tampereella julkaistiin lauantaina uusi suomen kielen oppikirja. Kirjan nimi on Opi suomea Merimin kanssa.

Kirjan kirjoittaja on 20-vuotias tamperelainen Merim Al-Kharsani. Merim opettaa kirjassa suomea arabian kielellä.

Merimin perhe on kotoisin Irakista. Siksi Merim puhuu suomea ja arabiaa.

Merim sanoo, että kieli kertoo kulttuurista. Arabiankielisessä tekstissä käytetään esimerkiksi enemmän tunteita kuin suomenkielisessä tekstissä.

Merim on jo aikaisemmin tehnyt opetusvideoita YouTubeen. Videoilla hän opettaa suomea arabiaksi.

Merim Al-Kharsani opiskelee nyt suomen kieltä Tampereen yliopistossa. Merim toivoo, että hänestä tulee suomen opettaja ja ehkä myös kirjailija.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä