Lauantai 4.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronatilanne

Nainen halaa isäänsä suojaverhon läpi Brasilian Sao Paulossa 2. heinäkuuta 2020.
Brasilialainen nainen ja naisen isä halaavat suojaverhon läpi. Kuva: Sebastiao Moreira / EPA

Koronavirus leviää maailmalla edelleen.

Koko maailmassa on löydetty jo yli 11 miljoonaa koronatartuntaa. Tartuntoja on ehkä paljon enemmän, koska kaikkia tartuntoja ei löydetä.

Koronaviruksen takia on kuollut yli 520 000 ihmistä. Koronakuolemia on eniten USA:ssa ja Brasiliassa.

Suomen koronatilanne on rauhallinen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL kertoi lauantaina, että Suomessa on 6 uutta koronatartuntaa. Yhteensä Suomessa on yli 7200 koronatartuntaa.

Suomessa on kuollut koronan takia 329 ihmistä. THL kertoo maanantaina, onko viikonlopun aikana kuollut lisää koronapotilaita.

Vääriä tietoja koronaviruksesta

Teknikko asentaa puhelinverkon antennia talon katolle Freiburgissa.
Leviääkö korona, jos dataverkko on 5G? Kuva: AOP

Sosiaalisessa mediassa liikkuu vääriä tietoja koronaviruksesta.

Sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, väitetään esimerkiksi, että koronakriisin syy on 5G-tekniikka. 5G on uudenlainen tehokas dataverkko. Jotkut uskovat, että 5G levittää myös koronavirusta. Asiantuntijat sanovat, että se ei ole totta.

Venäjällä jopa valtion televisiokanavat kertovat vääriä tietoja koronasta. Ne ovat kertoneet esimerkiksi, että amerikkalaiset ovat keksineet koronaviruksen.

Asiantuntijat sanovat, että suomalaiset eivät yleensä usko vääriä tietoja. Suomalaiset osaavat myös huomata, mihin sosiaalisen median sivuihin ei voi luottaa.

Hallituksen osaamiseen luotetaan

Sanna Marin eduskunnan täysistunnossa Helsingissä.
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomalaiset luottavat siihen, että Sanna Marinin hallitus osaa hoitaa Suomen asioita. Sanna Marin aloitti pääministerin tehtävässä viime joulukuussa.

Noin 60 prosenttia suomalaisista luottaa hallituksen osaamiseen. Vain noin 20 prosenttia suomalaisista ei luota siihen, että hallitus pystyy hoitamaan maan asioita hyvin.

Suomalaiset luottavat Marinin hallitukseen enemmän kuin 2 edelliseen hallitukseen.

Tiedot ovat Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimuksesta.

Sateinen viikonloppu

Koiranulkoiluttaja sateisessa Helsingissä.
Kuva: Olivia Ranta / Lehtikuva

Viikonloppu on sateinen. Lauantaina on satanut vettä eri puolilla Suomea.

Sunnuntaina päivällä Etelä-Suomessa on poutaa, eli vettä ei enää sada. Sunnuntaina illalla Suomeen tulee kuitenkin uusia sateita.

Etelässä on sunnuntaina noin 20 astetta lämmintä, kun aurinko paistaa. Sateessa lämpötila on noin 15 astetta. Pohjoisessa lämpötila on alle 15 astetta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä