Lauantai 5.10.2019 (radio)

Lahdesta viedään vettä Kiinaan

Vesi valuu lasiin.
Lahdesta viedään pian vettä Kiinan markkinoille. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Lahden pohjavettä aletaan viedä Kiinaan. Viennin on määrä alkaa ensi kesänä.

Lahteen rakennetaan talven aikana tuotantolaitos, jossa vesi pullotetaan. Laitoksessa aiotaan pullottaa miljoona litraa vettä vuorokaudessa.

Vettä viedään aluksi vain Kiinaan. Siellä on isot markkinat ja kova pula puhtaasta vedestä.

Hanke maksaa 20 miljoonaa euroa. Rahoittaja löytyi Singaporesta.

Migrin lupakäsittely on hidastunut

Maahanmuuttoviraston ovi.
Oleskelulupien käsittely on hidastunut. Kuva: Lotta Sundström / Yle

Ulkomaalaisten asiantuntijoiden pääsy Suomeen on hidastunut.

Maahanmuuttoviraston tilastot kertovat, että ensimmäisen oleskelulupahakemuksen käsittely kestää keskimäärin 52 päivää. Viime vuonna lupakäsittely kesti keskimäärin noin 25 päivää.

Lupakäsittely on hidastunut esimerkiksi henkilöstöpulan takia.

Lähes kaikki ulkomaiset erityisasiantuntijat kuitenkin saavat oleskeluluvan Suomeen.

Ruotsin pääministeri kyläili

Pääministeri Antti Rinne (vas.) ja Ruotsin pääministeri Stefan Löfven SDP:n järjestämässä Tulevaisuusfoorumi -tilaisuudessa Helsingissä lauantaina.
Pääministerit Antti Rinne ja Stefan Löfven. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Ruotsin pääministeri Stefan Löfven on tänään vieraillut Suomessa. Löfven on tavannut pääministeri Antti Rinteen Helsingissä.

Pääministerit keskustelivat esimerkiksi EU:n budjetista ja Brexitistä eli Britannian aikeesta erota Euroopan unionista

Pääministerit puhuvat myös Itämeren suojelusta.

Suomalaiset luottavat Yleen

Grafiikka: Kuinka luotettavina pidät eri tiedostusvälineiden uutisointeja?
Kuva: STT, lähde: Kunnallisalan kehittämissäätiö 2019

Suomalaiset luottavat eniten Ylen uutisiin.

Kunnallisalan kehittämissäätiö kysyi suomalaisilta, minkä tiedotusvälineen uutisiin he luottavat eniten.

Yli 80 prosenttia suomalaisista luottaa eniten Ylen TV- ja radiouutisiin. Melkein yhtä paljon suomalaiset luottavat Suomen tietotoimiston STT:n uutisiin.

Enemmistö suomalaisista luottaa myös MTV3:n, Helsingin Sanomien ja oman maakunnan isoimman lehden uutisointiin.

Sen sijaan iltapäivälehtien uutisiin luottaa vain alle 30 prosenttia vastaajista.

Tampereelle avattiin tähtikatu

Tähtilaatat Jean Sibeliukselle ja Katri Helenalle Tampereella.
Säveltäjä Jean Sibelius ja Katri Helena saivat omat laatat Tampereen tähtikatuun. Kuva: Päivi Solja / Yle

Tampereelle on avattu tähtikatu Suomen musiikkimaailman merkkihenkilöille.

Tähtikatu on Åkerlundinkatu lähellä Tampere-taloa. Musiikkimaailman merkkihenkilöt voivat saada oman nimen ja tähden kadun jalkakäytävään.

Katuun upotetaan aluksi 11 tähtilaattaa. Oman laatan saavat esimerkiksi säveltäjä Jean Sibelius, laulaja Katri Helena, rap-artisti Cheek ja tamperelainen Popeda-yhtye.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä