Lauantai 5.11.2016 (radio)

Asuntojen arvo voi romahtaa huonon viemäriverkon takia

Viemäriputkea asennetaan.
Viemäriputkea korjataan. Hypo-pankin mukaan monessa kunnassa putket ovat jo hyvin huonossa kunnossa. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Hypo-pankin toimitusjohtaja Ari Pauna varoittaa asunnon omistajia miljoonien eurojen riskistä, joka johtuu huonokuntoisista vesi- ja viemäriputkista.

Pankin mukaan monessa kunnassa vesi- ja viemäriputkia ei ole korjattu ajoissa, ja ne lahoavat maan alla käyttökelvottomiksi. Korjaukset maksavat jo satoja miljoonia euroja. Pankin mukaan korjauksiin pitää investoida mahdollisimman pian, tai muuten asuntojen arvo romahtaa.

Saksalaiset haluavat poistaa vihapuheen Facebookista

Mark Zuckerberg mikrofoni kädessä.
Facebookin perustajaa Mark Zuckerbergiä sekä muita yhtiön johtajia vastaan on nostettu syytteet müncheniläisessä tuomioistuimessa. Kuva: EPA/PETER DASILVA

Saksassa vaaditaan, että Facebook poistaa rasistiset viestit sivustoltaan.

Facebookia vastaan on nostettu syytteet müncheniläisessä tuomioistuimessa. Syytteiden mukaan Facebook ei poista tarpeeksi tehokkaasti vihapuheita ja rasistisia kommentteja palvelustaan.

Facebook on perustanut tänä vuonna yksikön, jonka tehtävä on valvoa ja poistaa rasistisia viestejä.

Renessanssin mestarimaalaus pelastettiin

Suuren maalauksen edessä seisoo ihmisiä, joista useat ottavat kuvia kännykällään. maalauksessa on kolmetoista miestä kokoontunut pöydän ympärille. Pöydällä on laseja, lautasia ja valkoinen liina.
Giorgio Vasarin teos Viimeinen ehtoollinen on nyt restauroitu. Kuva: Maurizio Degl'Innocenti / EPA

Italialaisen 1500-luvun taiteilijan Giorgio Vasarin maalaus Viimeinen ehtoollinen on restauroitu nyt valmiiksi. Se paljastettiin yleisölle Firenzessä perjantaina. Maalauksessa Jeesus viettää viimeistä ehtoollista opetuslastensa kanssa.

Vasarin maalaus tuhoutui pahasti Arno-joen tulvissa 50 vuotta sitten. Aluksi luultiin, että sitä ei voi enää pelastaa. Uusilla menetelmillä restaurointi kesti 5 vuotta.

Lotto muuttuu

Pallot pyörivät lottokoneessa
Suurten voittojen todennäköisyys pienenee, kun Lottoa pelataan kohta 40 pallolla. Kuva: Veikkaus Oy

Lottopeli muuttuu tämän kuun lopussa.

Peliin lisätään 1 lottopallo, eli voittorivi pitää arvata 40 pallon joukosta. Lisäksi Lotossa arvotaan vain 1 lisänumero eikä 2 kuten ennen. Lottorivin hinta pysyy ennallaan.

Ensimmäinen uusi Lotto pelataan 3. päivä joulukuuta.

 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä